VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
Deze 10 dingen doen mentaal sterke mama’s

Deze 10 dingen doen mentaal sterke mama’s

Je kent vast wel zo’n mama die het allemaal goed voor elkaar lijkt te hebben. Daarmee bedoel ik niet de voorbeeldige moeder van het schoolplein, die bij ieder schoolreisje klaarstaat om te helpen. Die de mooiste kindertraktaties maakt. En er altijd tip top uitziet. Zelfs als ze net gesport heeft.

 

Nee, ik bedoel de mentaal sterke mama. De stabiele mama (zo lijkt ze toch althans), die zich niet uit haar evenwicht laat brengen als het even anders loopt dan gepland. Die zich niet steeds door haar emoties laat meeslepen. Die werk en gezin moeiteloos en succesvol lijkt te combineren. En bij tegenslag komt ze er altijd weer bovenop.

 

Dat is de mentaal sterke mama. De mama met mentale veerkracht. Ik zou graag een beetje op haar lijken. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het mij echt niet altijd lukt om met al die punten rekening te houden. Ruim plannen? Doe ik, maar toch kom ik altijd tijd te kort. Flexibel? Soms totáál niet. Tijd voor mezelf? Véél te weinig! Loslaten? Best moeilijk soms.

Lees even mee. Wat kunnen we leren van de mentaal sterke mama? En hoe gaat dat bij jullie?

 

10 dingen die mentaal veerkrachtige mama’s doen:

 

1. Ze stoppen met zelfmedelijden.
Ze wilden graag kinderen en een baan. En maken er wat van.

2. Ze nemen het heft in eigen handen/ de regie over hun werkende leven en gezinsleven en laten zich niet leiden door anderen. Ze houden op met teveel naar andere mama’s kijken. Ze weten dat ze een voorbeeldfunctie hebben voor hun kinderen, niet voor andere mama’s. Bovendien weten die andere mama’s het ook niet altijd.

3. Ze staan voor hun keuze voor hun werk in relatie tot hun gezin.
Ze weten dat ze die aan niemand hoeven te verantwoorden behalve aan zichzelf en hun partner. Ze denken geregeld ‘nou, en?’ als iemand iets roept over het aantal dagen dat ze werken.

4. Ze zorgen voor voldoende beweging.
Ze weten dat fysiek sterke mama’s de uitdagingen van een gezin en een baan beter aan kunnen. Fysieke fitheid leidt tot emotionele en mentale fitheid.

Here is to strong women

5. Ze plannen ruim.
Zo blijft er tijd over voor onverwachte dingen (bekers melk die omgaan, spullen die nog bij elkaar gezocht moeten worden, peuters die zich niet willen aankleden…) en is iedereen toch op tijd de deur uit naar werk en school.

6. Ze zijn flexibel en begrijpen dat de dag soms anders verloopt dan je vooraf verwacht. Ze verspillen geen energie aan dingen waar ze geen invloed op hebben. En weten dat hun eigen gedrag en emoties soms het enige zijn waar je wèl invloed op hebt.

7. Ze lachen veel, ook om zichzelf
Ze weten dat je met humor veel kunt relativeren en nemen zichzelf en het leven niet altijd zo serieus.

8. Ze durven te veranderen.
Ze hebben ambitie maar durven ook te kiezen voor een rustig werkend leven als dat beter past op een bepaald moment in hun leven.

9. Ze nemen tijd voor zichzelf.
Ze stoppen met het alleen maar anderen naar de zin te maken. Want ze weten dat als ze goed voor zichzelf zorgen, ze dan ook beter voor anderen kunnen zorgen. En ze weten dat werken niet hetzelfde is als ‘tijd voor jezelf nemen’.

10. Ze durven los te laten.
Ze weten dat hun kinderen en zij zelf groeien door los te laten. Ze weten dat ze hun best doen en dat dat genoeg is.

 

Liefde en aandacht

Ik zou graag zo’n stabiele mama zijn met veel mentale veerkracht. Maar zoals gezegd, het lukt me echt niet altijd.

Maar ach, hoe erg is het allemaal? We doen ons best en het allerbelangrijkste is toch wel dat je je kinderen liefde en echte aandacht geeft?

 

Dit vind je misschien ook leuk om te lezen: 5 x een meer geduldige mama

- I am perfectlyimperfect

<<