VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
10 tips om gezond af te vallen in het nieuwe jaar

10 tips om gezond af te vallen in het nieuwe jaar

Het nieuwe jaar is begonnen! Jij en je gezin hebben ongetwijfeld heerlijk gesmuld tijdens de feestdagen. Tijd om weer op de gezonde tour te gaan en een paar kilo’s kwijt te raken. Gezond afvallen doe je door gezond te eten. En vooral níet door een crashdieet! Wil je je energieker voelen dan ooit te voren? En er stukken jonger uitzien? Met deze 10 tips voor gezond afvallen van Anita Mulderij, voedingsdeskundige en schrijver bij Jasper Alblas, bereik jij met plezier en gemak je ideale gewicht. En behoud je dat ook!

 

Gezond afvallen is afvallen zonder jezelf uit te hongeren. Afvallen doe je door je lichaam te laten functioneren zoals het hoort.

Gezond afvallen, hoe doe je dat?

 

Met deze 10 afslanktips :

1. Gezond afvallen doe je met een koolhydraatarm dieet. Koolhydraten worden in je lichaam omgezet in suikers, waardoor je bloedsuikerspiegel stijgt. Dit verstoort de stofwisseling en stimuleert de vetopslag. Koolhydraten vind je in brood, pasta, aardappels, pizza, noedels en rijst. Eet deze voedingsmiddelen dus met mate.

2. Naast een koolhydraatarm dieet kun je gezond afvallen door geen suiker te eten. Suiker zorgt namelijk ook voor een hoge bloedsuikerspiegel. Daarnaast wordt suiker in ons lichaam direct opgeslagen als lichaamsvet. Laat suiker dus staan en kop vanaf nu koekjes en broodbeleg dat gezoet is met andere stoffen dan suiker.

3. Eet veel voedingsvezels, want deze voeden je lichaam, helpen je darmen schoon te houden en voedsel goed te verteren. Vezels vind je in groente, fruit, volkorenbrood, zilvervliesrijst, peulvruchten en noten.

4. Gebruik gezonde vetten, want die stimuleren de vetverbranding en zo gewichtsverlies. Gezonde vetten zitten in noten, pitten, zaden, eieren, (koudwater) vis, extra vergine olijfolie en roomboter en vlees van gras gevoerde koeien. Vermijd ongezonde transvetten in koekjes, chips, gefrituurd eten en fastfood.

5. Eet voldoende eiwitten, want dit zijn de bouwstoffen van je lichaam. Eiwitten vind je in vlees, vis, kip, ei, noten, pitten en zaden.

6. Eet veel groenten en fruit, want deze zitten boordevol vitaminen en mineralen. Vitaminen en mineralen zijn essentieel voor je gezondheid, want ze helpen bij veel gezonde processen in je lichaam. Eet 1 stuk fruit en 400 gram groenten per dag. Probeer zoveel mogelijk verschillende kleuren groenten per dag te eten, want iedere groente bevat weer andere vitamines.

7. Zorg voor voldoende ontspanning naast gezonde fysieke en/of mentale spanning. Als je altijd gestrest bent, is dit slecht voor je gezondheid en draagt dit bij aan overgewicht. Neem dus pauze tijdens je werk, maak een lunchwandeling, ga sporten of doe andere dingen die je ontspannen.

8. Probeer een paar rustmomenten in je dag in te plannen. Dat zijn momenten waarop je even helemaal niets moet, maar gewoon doet waar je zin in hebt.

9. Doe ontspanningsoefeningen, bijvoorbeeld de bodyscan. Hierbij ontspan je al je spieren in je lichaam. Begin bij je hoofd, nek en schouders en ga zo je lichaam af naar je benen en voeten. Je voelt de spanning uit je lichaam weggelijden.

10. Lach zoveel je kunt, want lachen verlaagt je stressniveau direct. Zelfs een ‘neplach’. Dus geef je collega’s of de mensen op straat gerust een gulle lach, maak grappen met je vrienden en geniet van een leuke lachfilm.

 

Op zoek naar lekkere recepten die je helpen afvallen en gezond te eten? In dit boek vind je tal van heerlijke, koolhydraatarme recepten. Zo wordt afvallen en op gewicht blijven geen gevecht, maar een fijne manier van leven!

 

Dit vind je misschien ook leuk om te lezen: Boost je energie met groene smoothies

 

Reageer !

Je emailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd*