VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
10 tips voor een gelukkig leven

10 tips voor een gelukkig leven

Geluk zit in een klein hoekje, zeggen ze. Maar waar is dat hoekje dan? Oftewel, wat maakt een mens gelukkig? Helaas bestaat er geen handleiding voor een gelukkig leven. Gelukkig zijn is een ‘way of life’ en heeft meer te maken met je instelling of karakter dan met geld of uiterlijk. Geluk komt van binnen. Dus begin bij jezelf, dat is het halve werk!

Hoewel er dus geen kant en klaar stappenplan is voor geluk, blijken gelukkige mensen er wel opvallend vaak bepaalde gewoontes op na te houden. Gewoontes die wel degelijk bij kunnen dragen aan de mate van gelukservaring . Hieronder volgt dan ook een aantal tips voor het verhogen van jouw portie dagelijks geluk:

1. Stop met vergelijken

Mensen hebben de neiging om zichzelf met anderen te vergelijken. En dan met name met anderen die het op een bepaald punt beter hebben getroffen dan zijzelf, of dit nu op materieel gebied is of op het relationele vlak (de liefde!). Maar ieder mens is uniek en daarmee gaat elke vergelijking per definitie scheef. Het gras lijkt wel groener bij de buren, maar is dat wel zo?
Dus kijk naar jezelf, wees dankbaar voor alles wat je wel hebt en het leven wordt er niet alleen voor jezelf makkelijker op , maar ook voor de mensen om je heen.

2. Leef in het nu

Laat het verleden achter je en maak je niet druk om zaken die (mogelijk) in de toekomst spelen, maar probeer in het huidige moment te zijn. Doe alles wat je doet met volle aandacht en durf te genieten van alle mooie, kleine dingen op het moment zelf. Dat kan vanalles zijn; lachen met vrienden, een succesje op je werk, gezellig samen zijn met je kind(eren), een mooie omgeving of gewoon heel even de zon op je gezicht.

3. Maak je niet druk om dingen waar je toch geen invloed op hebt

Piekeren heeft natuurlijk sowieso niet veel zin, maar zeker niet over zaken waar je toch geen invloed op hebt. Streep deze punten vast van je lijstje, dan blijven er vast nog genoeg andere dingen over om je druk over te maken. Misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar laat het los en steek je energie liever in dingen waar je wellicht wel wat aan kunt doen.

4. Een gezonde geest in een gezond lichaam

Steeds meer onderzoeken wijzen uit dat gezonde voeding bijdraagt aan het concentratievermogen en energieniveau van mensen, zowel op de korte als op de lange termijn. Je voedingspatroon heeft dus niet alleen invloed op je fysieke gezondheid maar ook op je geestelijk welbevinden. Ook sporten heeft – naast het voordeel van een strakker lijf – positieve gevolgen voor je mentale gesteldheid. Hierbij komen namelijk bepaalde stoffen vrij in de hersenen (dopamine, adrenaline) die een positief effect kunnen hebben op gevoelens van stress en depressiviteit.

5. Opruimen

Je hebt het vaak niet in de gaten, maar rommel is een veel voorkomende bron van ergernis, stress en afleiding. Wie kent niet het zeurende gevoel van “ik zou eigenlijk…” Maak een einde aan deze negatieve energie, geef je huis of kantoor een flinke schoonmaakbeurt en je zult merken dat een opgeruimde omgeving leidt tot een opgeruimd humeur.

6. Vaar je eigen koers

Maak je niet druk om de mening van anderen. Blijf jezelf altijd afvragen wat voor jou belangrijk is, wat je zelf ergens van vindt, wat jij wilt bereiken. Soms is het fijn om andermans mening te horen, en natuurlijk kun je dit ook meenemen in jouw meningsvorming, maar verlies daarbij nooit je eigen principes en doelen uit het oog. Kortom, neem de regie over je eigen leven en je zult een groter gevoel van eigenwaarde ervaren.

7. Vergeven en vergeten

Het klinkt waarschijnlijk makkelijker dan het is, maar probeer geen wrok te koesteren. Je kunt wel met je vinger naar anderen wijzen voor de dingen die fout gaan, maar je helpt jezelf hier niet mee. Ten eerste verander je er meestal niks mee, ten tweede blijven negatieve gevoelens op deze manier je geluk in de weg staan. Probeer het los te laten en sta open voor nieuwe positieve ervaringen en emoties die deze ruimte in kunnen vullen.

8. Wees vriendelijk

Vriendelijkheid is besmettelijk. Je zult zien dat als je mensen met vriendelijkheid tegemoet treedt, jij zelf over het algemeen ook vriendelijker wordt benaderd. Aardig zijn voor anderen zorgt bovendien direct voor een vrolijker gevoel door de productie van bepaalde gelukshormonen in de hersenen.

9. Lachen is gezond

Het is wetenschappelijk onderzocht en bewezen: lachen is goed voor je. Maar wat gebeurt er eigenlijk als je lacht? De hersenen maken dan een speciaal stofje aan, endorfine. Dit stofje werkt ontspannend en pijnstillend, een soort natuurlijke pijnstiller dus. Ook worden er extra witte bloedcellen aangemaakt die het immuumsysteem versterken. Hierdoor krijgen bacteriën en virussen minder kans. Verder bevordert lachen de bloeddoorstroming, wat mogelijk zelfs de kans op hart- en vaatziekten zou verminderen. Lig je niet dagelijks in een stuip, probeer het dan eens met een glimlach. Een kleine moeite en je krijgt vanzelf een beter humeur, wat weer aanstekelijk werkt op de mensen om je heen.

10. Koester positieve sociale relaties

Gelukkige mensen onderhouden vaak betere sociale relaties dan mensen die dat niet zijn. Het opgeruimdere type legt makkelijker contact en weet vriendschappen ook beter te behouden. Omgekeerd maken positieve sociale relaties een mens gelukkiger. Er is dus een duidelijke wisselwerking tussen vriendschap en geluk. Wees je hiervan bewust en maak tijd voor positieve relaties. Je zult zien dat je er oneindig veel voor terug krijgt.

Tagged

<<