VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
10 tips voor een levenlang gezond en fit brein

10 tips voor een levenlang gezond en fit brein

Toen mijn oma stierf, was ze een eenzaam oud vrouwtje. Ze herkende haar kinderen en kleinkinderen nog wel, maar was er steevast van overtuigd dat er ‘echt nooit’ iemand bij haar langs kwam. We schreven onze bezoekjes allemaal op in het boekje op haar kamer in het verzorgingstehuis, maar het gevoel dat ze heel eenzaam moet zijn gestorven, heeft me nooit helemaal losgelaten.

Toen we met de kinderen onlangs een dagje naar het wetenschappelijk en technologisch museum Nemo in Amsterdam gingen, kwam ik er deze 10 tips tegen om je hersenen een levenlang gezond en fit te houden. Want wist je dat je brein een denkend orgaan is? Het leert en groeit mee met zijn omgeving. Het past zich voortdurend aan en maakt nieuwe verbindingen, zelfs op hoge leeftijd. In haar tijd heeft mijn oma deze tips vast niet gekregen..

1. Leer je andere hand gebruiken

Als je rechtshandig bent, gebruik dan je linkerhand voor dagelijkse activiteiten, en andersom. Begin met het poetsen van je tanden en oefen tot je het perfect kunt. Maak het jezelf daarna steeds moeilijker met andere opdrachten. Door deze oefening dwing je je hersenen te handelen in een nieuwe, uitdagende leersituatie.

2. Eet gezond

Vermijd suiker en verzadigde vetten en eet veel groente en fruit die rijk zijn aan foliumzuur (spinazie, sla, doperwten) en omega-3 vetzuur (walnoten, zalm, makreel). Er is een verband tussen dit soort voedsel en een gezond brein.

3. Blijf je leven lang leren

“Use it or lose it”, zeggen de Engelsen en zo is het maar net. Net als spieren heeft je brein oefening nodig om goed te blijven werken. Blijf je levenlang nieuwe dingen leren. Zo ontwikkelen zich steeds nieuwe verbindingen en blijft je geest scherp.

4. Onderhoud sociale contacten

Wij mensen zijn sociale wezens die contact nodig hebben met andere mensen. Mensen met hechte vriendschapsbanden gaan mentaal minder snel achteruit en leven actiever met minder pijn en lichamelijke beperkingen. Een actief leven en een uitgebreide vriendenkring houden de achteruitgang van je brein door het ouder worden tegen.

5. Wees stress de baas

We weten natuurlijk al lang dat stress niet goed voor ons is, maar langdurige blootstelling aan stress beschadigt ook je hersenen. Het vermindert het geheugen en kan zelfs veranderingen in het brein tot gevolg hebben die aanleiding kunnen geven tot depressiviteit.
Uit onderzoek blijkt dat ontspanning door bijvoorbeeld meditatie het aanmaken van nieuwe verbindingen in de hersenen stimuleert, met betere prestaties als resultaat.

6. Doe breinspelletjes

Pak de kruiswoordpuzzels, sudoku’s, kaartspellen en strategische spellen, zoals schaken of dammen er maar weer bij. Of doe een potje scrabbel. Het verbetert je brein. En doe je het samen met je kinderen, dan versterkt dat jullie band ook nog eens.

7. Leer een muziekinstrument spelen

Muziek studeren traint je hersenen. Met muzieklessen oefen je verschillende capaciteiten, zoals fijne vingerbewegingen, het herkennen van toon en ritme en het vertalen van muzieknoten naar vingerbewegingen. Kinderen die muzieklessen hebben gehad scoren duidelijk beter in een test voor ruimtelijk inzicht dan kinderen die computerlessen hebben gehad.

8. Beweeg regelmatig

Ja, ja, dat weten we natuurlijk ook al lang. Maar regelmatig bewegen zorgt niet alleen voor een fitter lijf, het verhoogt ook je concentratie. En het stimuleert de groei van nieuwe zenuwcellen. Onderzoek heeft een verband aangetoond tussen beweging en gezonde hersenen op latere leeftijd.

9. Slaap voldoende

Als je slaapt, krijgt je systeem de kans om alle informatie van de dag te verwerken en herinneringen vast te leggen in de hersenen. Slapen is ook belangrijk voor het goed functioneren van je immuunsysteem. Hoeveel slaap je nodig hebt, is voor iedereen verschillend, maar de meeste volwassenen hebben genoeg aan 7 tot 8 uur slaap.

10. Lach

Lachen is voor veel dingen goed, maar blijkt ook de activiteit te verhogen in het ‘beloningsgebied’ van de hersenen, hetzelfde gebiedje dat ook reageert op drugs, geldelijk gewin en aantrekkelijke gezichten.
Kijk dus vooral veel naar grappige video’s en films, want die lijken pijn en negatieve stress te kunnen tegengaan.

Nemo is overigens een heerlijk dagje uit waar je kinderen op een speelse manier van alles leren en kunnen proberen op vlak van wetenschap en technologie. Kijk op www.e-nemo.nl voor meer informatie.

Tagged

<<