VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
3 x gezond ontbijten voor jou en je kind

3 x gezond ontbijten voor jou en je kind

Een goed ontbijt geeft je een gezonde start van de dag. Na een hele nacht zonder eten, is je lichaam toe aan nieuwe energie. Daarom wordt het ontbijt wel de belangrijkste maaltijd van de dag genoemd. Een goed ontbijt zet de darmen aan het werk en geeft je energie om de dag lekker te beginnen. Daarnaast bevat het verschillende voedingsstoffen, zoals vezels, vitamines en mineralen. Maar hoe kun je nu gezond ontbijten?

Begin de dag met een ontbijt

Met regelmaat eten is belangrijk om op een gezond gewicht te blijven. Een ontbijt is een goede start van de dag en zorgt dat je er tegenaan kan. En dat is niet alleen voor jou belangrijk, maar ook voor je kind. Zorg ervoor dat je kind iedere dag ontbijt. Want als je kind ontbijt, dan:
• krijgt zijn lichaam weer nieuwe energie en voedingsstoffen;
• kan hij zich op school beter concentreren;
• krijgt hij in de loop van de ochtend geen trek in koek of snoep;
• is het gemakkelijker om hem op een gezond gewicht te houden.

Vind je het lastig om je gezin gezond te laten ontbijten? Of mis je inspiratie of gewoon de tijd om er even over na te denken en val je automatisch terug op de boterham met (pinda)kaas? Hieronder vind je 3 suggesties voor een gezond ontbijt, waarmee je ook nog eens gemakkelijk kunt variëren.

1. Basis voor variatie: een kom vol heerlijke muesli

Muesli behoort tot de ontbijtgranen en is een goede start van je dag. Boordevol voedingsstoffen, vezels en mineralen. Koop een pak (biologische) muesli of maak je eigen homemade granola. Koop je het in de winkel, let dan op het suikergehalte. Dit maakt namelijk de meeste ontbijtgranen niet zo gezond als ze lijken. Het fijne van muesli is dat je er ongelofelijk mee kunt variëren door er diverse dingen aan toe voegen, zoals bijvoorbeeld:

• Lijnzaad of chia zaad voor extra goede vetten en de broodnodige vezels.
• Vers fruit of gedroogd fruit (rozijnen, dadels, cranberry, abrikozen (ongesuikerd)).
• Bevroren fruit (zoals rood zomerfruit).
• Biologische yoghurt, kwark, Griekse yoghurt, biologische soja yoghurt, biologische melk, sojamelk, amandelmelk of rijstemelk.
• Ongebrande en ongezouten noten zoals amandelen, walnoten, pecannoten en hazelnoten.
• Superfoods zoals goji bessen, tarwegraspoeder, chlorella.
• Een beetje biologische honing (maar dat laat ik meestal weg omdat de ingrediënten van zichzelf al smaakvol zijn).

2. Vezelrijk en zoet: start je dag met een (groene) smoothie

Houd je van een zoet ontbijt maar wil je het wel gezond houden? Dé manier om zoet te ontbijten en tegelijkertijd de dag te beginnen met groente, zijn groene smoothies. Geweldig populair en niet voor niets. Met een groene smoothie krijg je op een simpele manier veel fruit en groente binnen. Door er wat zaden of pitten aan toe te voegen, maak je ze extra gezond en voedzaam. Lees hier een paar heerlijke en gemakkelijke recepten voor groene smoothies.

3. Snel, gemakkelijk en voedzaam: ontbijtmuffins van havervlokken

Wil je eens wat anders, maar heb je niet veel tijd? Probeer dan zeker eens ontbijtmuffins van havervlokken. Heerlijk en heel voedzaam. Je kunt ze zowel warm als koud eten. Dat is fijn voor drukke moeders, want je maakt ze gemakkelijk de avond van tevoren. Dit recept is met noten en wat appel, maar voeg voor de variatie ook eens wat blauwe bessen of banaan toe aan je beslag. En stop, naast de boterham, ook eens een muffin als verrassing in de lunch box van je kind. Smullen!

Een kop (kruiden)thee, glas melk of vers vruchtensap erbij en de dag is goed begonnen!

Wat is voor jou en je gezin een gezonde start van de dag?

3 reacties

<<