VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
5 simpele manieren voor minder stress

5 simpele manieren voor minder stress

“If mama ain’t happy, ain’t nobody happy”.

Als werkende mama ben je per definitie aan het rennen en vliegen. Onze focus ligt vaak bij het zorgen voor anderen (werk, gezin) en we maken maar zelden echt tijd voor onszelf. Niet gek dat we onszelf soms voorbij lopen en gestrest voelen. En ben jij op je best als je je zo voelt? Ik in ieder geval niet.

 

Is het volgende herkenbaar voor je? Je bent moe, gestrest en hebt nog een hele lange To Do-lijst. Daardoor kun je minder van je kinderen hebben. Die reageren daarop en luisteren niet als jij iets aan ze vraagt. Jij reageert misschien weer wat bozig daarop en zie daar, de sfeer in huis wordt er niet gezelliger op. Dus ook al denk je dat je niets aan de stressvolle situatie kunt doen voor jezelf, je gedrag heeft een negatieve invloed op de mensen om je heen.

 

Wist je dat lichamelijke klachten ook heel goed kunnen samenhangen met stress? Spanningen kunnen zich op allerlei manieren fysiek uiten. Als je die herkent en op tijd gas terugneemt, kun je voorkomen dat klachten chronisch worden. Wie daar alles over weet en een heel boeiend boek over heeft geschreven is Christina van der Feltz-Cornelis. Het is verkrijgbaar bij bol.com en heet ‘Het Stressbeeld’.

 

Hieronder staan enkele simpele manieren die je alvast kunt proberen om tijd voor jezelf te maken en stress te verminderen. Bij mij werken ze. Hopelijk ook voor jou.

 

1. Neem een time-out

Hoe vaak neem je de tijd om even te gaan zitten en te relaxen? Elke dag een klein stil momentje voor jezelf is een simpele manier om te ontspannen en stress te verlichten. Voor mij is de ochtend mijn favoriete moment van de dag. Heerlijk een kop thee drinken als de wereld langzaam ontwaakt en de rest van ons huis nog in rust is. Heerlijk, daar kan ik ultiem van genieten.

Maar misschien geef jij liever de voorkeur aan de late ochtend of middag als je kinderen op school zitten. Of juist ’s avonds voordat je gaat slapen. Wanneer je het doet maakt niet uit maar zelfs een 15 tot 20 minuten time-out is al genoeg om je batterij op te laden, je mind rustig te krijgen en je productiviteit te vergroten.

 

Enkele ideeën voor een dagelijkse time-out:

 Eet je lunch niet achter de computer. Bel niet tijdens de lunch en betaal geen rekeningen. Eet mindfull, geniet van je eten en koester het rustige momentje
 Maak een wandeling. Frisse lucht en daglicht verkwikt je geest.
 Ga zitten en relax. Neem 15 minuten en doe niets. Leg je voeten op een bankje, doe je ogen dicht en geniet van de stilte, voordat die doorbroken wordt door ‘mama, mama, mammie!’
 Neem een bubbelbad, geef jezelf een pedicure, neem een gezichtsmasker, blader door een tijdschrift of doe iets anders waar je van geniet.

Vind je het moeilijk om tijd voor die dingen te vinden? Verander dan een paar zaken in je leven om het wel mogelijk te maken. Vraag je partner om hulp en praat met je kinderen hoe zij kunnen helpen om mama wat me-time te geven.

 

2. Bel een vriendin

Het leven is niet bedoeld om alleen te leven. En ook al houden wij mama’s nog zoveel van onze kinderen en partner, je hebt ook nog andere mensen in je leven nodig. Die begrijpen hoe jouw leven eruit ziet. Met werk en gezin. Omdat ze zelf ook zo’n leven leiden.

Dus als er iets in je gezinsleven gebeurt en je denkt “Aaaaaah, wat nu?”, bel je beste vriendin voor een peptalk. Een goed gesprek met een vriendin kan je humeur veel goed doen. Je zult merken dat je niet de enige bent en daarna meer kunt relativeren. Je helpt elkaar en verdiept zo ook de vriendschap.

Bel een vriendin

(bron: Girlscene)

 

3. Tune in

Studies hebben aangetoond dat muziek veel positieve gezondheidseffecten heeft. Zowel psychisch als fysiek. Muziek kan helpen om depressies te verminderen, stress en angsten. Het stimuleert je hersens en zorgt ervoor dat je beter slaapt. Dus luister lekker naar muziek wanneer je maar kunt en laat de muziek je humeur verbeteren. Gooi je haar los, neurie of zing uit volle borst mee en dans zoals je als kind deed!

 

4. Wees eens ‘unplugged’

Als (werkende) mama’s, zijn we vaak behoorlijk vergroeid met onze smartphones en laptops. En we moeten ook wel want we zijn tenslotte toch een beetje de CEO van ons gezin. Er zijn kleine mensen in huis (en soms grote…) waar we verantwoordelijk voor zijn. We moeten werken, rekeningen betalen, informatie delen. Soms voelt je smartphone als enige manier om even met familie en vrienden te ‘connecten: TV kijken, Wordfeud spelen met vrienden, whatsappen, reageren op Facebook berichten of een email naar de juf of meester van je kind sturen.

Maar dit constant in verbinding staan met iedereen kan ook tot stress leiden en je het gevoel geven dat je overal direct op MOET reageren.

Probeer eens een dag of dagdeel je smartphone weg te leggen en niet op social media te kijken. Gebruik die tijd om weer echt verbinding te maken met degenen waar je van houdt. En als de rest van je gezin dat dan ook doet, zal je nog verbaasd staan hoeveel lol je hebt zonder social media!

Noem het maar een soort digitale detox.

 

5. Neem de verantwoordelijkheid voor je eigen geluk

Jij bent mijn baas niet en ik de jouwe niet. Je bent je eigen baas. En ook al is het reuze makkelijk om anderen (je baas, partner, vrienden) de schuld te geven van jouw stress, het is echt aan jou om te beslissen of je jezelf belangrijk genoeg vindt om op je eigen to-do lijst te zetten!
Je bent een mama met veel verantwoordelijkheden op haar bordje, maar ligt jouw gezondheid en geluk daar ook op? Als je leert om ‘ja’ te zeggen tegen jezelf, ‘nee’ tegen activiteiten die geen prioriteit zijn en dagelijks tijd in te plannen voor jezelf, dan zal je zien dat je meer tijd vindt voor de dingen waar je plezier aan beleeft.

Het is gemakkelijk om het moederschap als excuus te gebruiken om niet voor jezelf te zorgen, maar geloof me, niemand anders gaat het voor je doen. Laat het geen reden zijn voor stress en angst maar zie het als uitdaging om beter voor jezelf te zorgen.

 

Oefenen in meer geduld? Lees ook eens: 5 x een meer geduldige mama

1 reactie

<<