VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
5 tips voor meer beweging in je dagelijkse leven

5 tips voor meer beweging in je dagelijkse leven

Druk, druk, druk en geen tijd om te sporten? Met deze simpele tips kom je echt in beweging!

Maar hoeveel moet je eigenlijk bewegen? De Nederlandse Norm Gezond Bewegen (wat overigens een wereldwijde norm is) adviseert: “beweeg tenminste vijf dagen in de week, minimaal 30 minuten per dag, in blokken van ten minste 10 minuten matig intensief. De hartslag ligt daarbij iets hoger dan normaal en je raakt een beetje buiten adem.”

Dat lijkt me duidelijk maar wat valt daar dan allemaal onder? En hoe past dat in een druk leven met werk, gezin, kinderen en sociale contacten?

Alle kleine beetjes helpen

Goed nieuws: alle kleine beetje helpen! En, verandering van gedrag en aanwennen van nieuwe gewoonten kost tijd. Dus kijk hieronder eens in het lijstje met beweegtips en haal er 5 uit die je makkelijk kunt toepassen in je dagelijkse leven. Gaan die als vanzelf? Dan kun je er nog een paar toevoegen. Maak het vooral niet te moeilijk voor jezelf.

Simpele dagelijkse beweegtips: kies de 5 voor jou leukste tips

1. TOP TIP: Ga touwtjespringen

Dit is denk ik wel één van de allerbeste workouts! 10 minuten springen staat gelijk aan 20 minuten hardlopen. Ideaal voor moeders met weinig tijd! En het leuke is: iedereen kan het! Je hebt er niet veel ruimte voor nodig en een springtouw is goedkoop. Hoe langer je springt, hoe meer calorieën je verbrandt, maar bouw het wel rustig op en draag sportschoenen.Touwtje springen

2. Haal zelf koffie op je werk

Het is sociaal om koffie voor elkaar te halen, maar voor je dagelijkse beweging kun je beter zelf je koffie of thee gaan halen. 5 x per dag naar de koffiemachine is 5 minuten extra beweging.

3. Neem de trap in plaats van de lift

Traplopen draagt bij aan de spierkracht in je benen en is goed voor de conditie! De eerste keren voel je je bovenaan alsof je een marathon hebt gelopen, maar je zult zien dat het snel beter gaat. En met 30 minuten traplopen per dag verbruik je ongeveer 250 kcal. Dat is toch een broodje frikadel zonder saus!

4. Pak de fiets in plaats van de auto

Breng de kinderen eens wat vaker lopend of met de fiets naar school. En als het kan, ga op de fiets naar je werk. Lukt dat niet, parkeer dan een stuk verderop en loop het laatste stuk. Doe ook kleine boodschappen voortaan op de fiets.

5. Ga wandelen in de lunchpauze

Gezellig bijpraten met collega’s tijdens de lunch is goed voor de sociale contacten en draagt bij aan een fijne werksfeer. Maar dit kan evengoed tijdens een wandeling. Spoor je collega’s aan om samen een rondje te lopen. Gezellig en goed voor je dagelijkse portie bewegen.

6. Vloeren dweilen en ramen zemen

Wist je dat klussen en schoonmaken in huis ook beweegactiviteiten zijn? Tijdens het schrobben van de vloer verbrand je ongeveer 140 calorieën (per 60 minuten)!

7. Ga samen met een vriendin sporten

Als ’s avonds de kinderen op bed liggen en de vaatwasser is ingeruimd, heb ik niet altijd zin om te sporten. De bank lonkt verleidelijk, die leuke tv-serie ook en eigenlijk ben ik wel erg moe…. Maar dan komt dat appje van mijn beste vriendin: “Ga je mee go-go dance doen?” En vaak ga ik dan toch, want ik weet dat ik me na het sporten energieker voel. Samen sporten geeft je net dat beetje extra discipline om tóch te gaan.

8. Train je buikspieren achter je bureau

Zit je de hele dag achter een bureau? Train je buikspieren! Ga rechtop zitten en begin met 3 keer 1 minuut je buikspieren stevig aan te spannen terwijl je rustig vanuit je buik door blijft ademen. Je kunt dit vervolgens langzaam uitbouwen naar 5 keer 2 minuten.

9. Ga uit en dans!

Bel je vriendinnen, prik een datum en ga lekker dansen tijdens een avondje uit. Goed voor de vriendinnenband en goed voor je conditie.

10. Neem een hond

Ok, dit is niet echt een simpele beweegtip. Maar het is wel een goede manier om meer te bewegen. Want de gemiddelde hond heeft zeker 1,5 uur beweging nodig per dag. En uit onderzoek blijkt dat hondenbezitters gelukkiger zijn en langer leven. Je moet alleen niet allergisch zijn…

11. Spelcomputer in huis? Doe mee met je kinderen

Als je kinderen verzot zijn op de Wii, Xbox-360 of Playstation 3, geef ze dan een spel waarin ze veel moeten bewegen en doe met ze mee. Of geef het jezelf cadeau met je verjaardag. Leuk en gezond samen sporten, dansen of karaoke doen.

12. Geef de hele familie een stappenteller

Niet duur in aanschaf. Maak er een spelletje van door iedere dag te kijken wie de meeste stappen heeft gezet. De winnaar van de week of de maand, krijgt een leuke beloning. De beloning bepaal je onderling met je gezin.

13. Telefoontje? Ga bewegen!

Bijna iedereen heeft een mobiele telefoon of een draadloze vaste lijn. Ga niet zitten als je een telefoontje krijg, maar ga heen en weer lopen. Goed voor de creativiteit en de beweging. Simpel, maar doeltreffend!

14. Mailtje sturen op je werk? Loop even langs!

Een mailtje sturen is lekker makkelijk, maar je kan er net zo goed even langs lopen. Je boodschap komt beter over en je pakt gelijk weer wat extra beweegminuten per dag!

1 reactie

<<