VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
6 x afvallen zonder dieet

6 x afvallen zonder dieet

Ken je dat? Je voelt dat je kleding wat begint te knellen. De zomer is in aantocht en je wilt wel graag als je beste zelf op de terrassen en stranden verschijnen. Dus je wilt een paar kilo afvallen. Dan is het nú tijd om een plan op te stellen en iets te gaan dóen. Zodat jij straks met zelfvertrouwen de zon tegemoet treedt.

 

Maar afvallen is niet hetzelfde als je favoriete eten laten staan en uren in de sportschool doorbrengen. Afvallen gaat vooral over het opbouwen van een gezonde relatie met voedsel.
Je kunt zelfs afvallen met lekker eten en zonder één voet in de sportschool te zetten. Hoe doe je dat? Hier zijn zes tips om wat gewicht kwijt te raken zonder dieet.

 

Tip 1: Vind een paar gezonde recepten om je vingers bij af te likken.

Ja, die recepten zijn er! Als je voedsel eet wat je lekker vindt en dat toevallig gezond is, merk je helemaal niet meer dat het om afvallen gaat. Je eet enkel iets dat lekker smaakt, je lichaam voedt en je ook nog eens het idee geeft dat je goed bezig bent als het om je gewicht gaat. Wat dacht je bijvoorbeeld van komkommerrolletjes met kipfilet en feta? Of gevulde aubergine met gehakt en tomatensaus?

 

Tip 2: Als je een zoetkauw bent, zorg dan dat je altijd een gezonde snack bij je hebt

Hier ga ik zelf dus vaak de mist in. Ik vind het erg lastig om bijvoorbeeld chocolade te laten staan. Het is ook zo heerlijk! Ik probeer dus altijd iets bij me te hebben als een zakje rozijnen, noten, dadels, vijgen of gedroogde cranberries (zonder toegevoegde suiker).

Als je toch kiest voor suiker dan is kokosbloemsuiker de beste optie.

 

Tip 3: Heb je ontzettende zin in een vette snack, grijp dan eerst naar groenten

Zorg dat je altijd een zakje wortels, snoeptomaatjes, radijsjes of snackkomkommers bij je hebt.
Nog een tip: spreek met jezelf af dat je 30 minuten wacht en iets anders gaat doen. Als je na die 30 minuten nog steeds zin in de snack hebt, dan mag het. Maar je zult zien dat in vrijwel alle gevallen je snack trek overgaat.

 

Tip 4: Maak van een dag geen ‘cheat dag’

Af en toe een gebakje of frisdrank kan best, maar besluit daarna niet om van die hele dag een ‘cheat dag’ te maken. Dan is het de volgende dag namelijk een stuk moeilijker om je doel weer op te pakken en gezonde voedingskeuzes te maken.

 

Tip 5: Eet als je honger hebt

Je lijf liegt niet. Heb je trek in eten, kijk dan eerst of je echt honger hebt of niet. Rammelt je maag, dan heb je echt honger. Is dat niet het geval, vraag je dan af wat het wél is dat je nodig hebt. Ben je gestrest of verveel je je? Probeer de werkelijke behoefte te vinden die je met eten probeert te vervullen en kijk dan wat je kunt doen om te krijgen wat je zo nodig hebt.

 

Tip 6: Probeer drie uur voor het slapengaan niets meer te eten

De calorieën die je binnenkrijgt, gebruikt je lijf het meest efficiënt als je wakker bent. Ga je om elf uur naar bed en eet je vanaf acht uur niet meer, dan slaap je waarschijnlijk beter en wordt je wakker met een plattere buik. Als je uitgerust bent, is het bovendien veel gemakkelijker om gezonde voedingskeuzes te maken.

 

Conclusie

Met deze tips zie je dat het helemaal niet moeilijk hoeft te zijn om af te vallen. Er is geen spartaans dieet nodig en je kunt best hier en daar een foutje maken.

Het belangrijkste is dat je om je eigen lichaam geeft en altijd blijft volhouden.

En combineer je de tips met wat extra beweging, dan zul je zien dat je nog sneller effect ziet (lees ook: 5 tips voor meer beweging in je dagelijkse leven).

 

Ps: hier vind je nog een favoriet recept van mij van Chicks Love Food. En het leuke is, man en kinderen vinden het óók lekker: 5-or-less-stamppotje van zoete aardappel en spinazie.

 

 

Tagged

Reageer !

Je emailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd*