VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
Deze 7 gezonde gewoontes zouden alle ouders hun kinderen moeten leren

Deze 7 gezonde gewoontes zouden alle ouders hun kinderen moeten leren

Als ouder geef je meer door aan je kinderen dan je genen. Kinderen leren ook van jouw gewoontes, zowel van de goede als van de slechte. Maar welke goede gewoontesop vlak van gezondheid zijn nu echt goed om je kinderen te leren? Ik was benieuwd en vroeg het voedingsdeskundige Anita Mulderij. Hieronder 7 gezonde gewoontes die elke ouder zijn kinderen zou moeten leren.

 

1. Maak eten kleurrijk

Het eten van voedingsmiddelen met verschillende kleuren is niet alleen leuk. Het heeft ook voordelen voor de gezondheid. Help je kinderen te begrijpen waarom kleurrijk voedsel gezond is. Elke kleur voeding heeft namelijk weer andere vitaminen en mineralen. Het wil niet zeggen dat elke maaltijd veelkleurig moet zijn. Maar probeer zoveel mogelijk groenten en fruit met verschillende kleuren in jullie eetpatroon op te nemen.

 

2. Ontbijt

Als je zorgt voor regelmatige maaltijden, zullen je kinderen deze goede gewoonte waarschijnlijk overnemen. Leer ze dat een gezond ontbijt ervoor zorgt dat ze zich overdag energiek en krachtig voelen. Onderzoek toont aan dat je vier keer meer kans hebt op obesitas als je het ontbijt overslaat. Een ontbijt dat rijk is aan vezels kan juist helpen om het risico op diabetes en hart- en vaatziekten te verminderen. Vezels zitten in veel ontbijtgranen. Kijk wel goed naar het suikergehalte, want dat zit vaak ook in muesli, cruesli en pap. Hier vind je drie voorbeelden van een gezond ontbijt voor jou en je kinderen.

 

3. Kies leuke fysieke activiteiten

Niet elk kind houdt van sport. Als kinderen echter zien dat fysieke activiteiten leuk kunnen zijn, wordt het gemakkelijker voor hen om actief te worden. Heeft je kind zijn favoriete sport nog niet gevonden? Moedig hem dan aan om proeflessen te blijven volgen. Doe ook leuke activiteiten met je kinderen, zoals zwemmen of boogschieten. Dingen die ze leuk vinden, houden ze langer vol. En laat ze veel fietsen. Niet alleen goed voor de motoriek maar al doende bewegen ze toch best aardig!

 

4. Kom zelf van de bank af!

Haal je kinderen, en jezelf, van de bank en ga naar buiten. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die meer dan een of twee uur televisie kijken per dag een groter risico lopen op verminderde schoolprestaties, slaap- en gedragsproblemen en obesitas of overgewicht. Geef ook hier zelf het goede voorbeeld. Apparaten uit en lekker naar buiten!

 

5. Drink water, geen frisdrank

Water is gezond. Frisdranken zijn ongezond. Zelfs als je kinderen niet begrijpen waarom te veel suiker slecht voor hen is, kun je hen helpen om de basis te begrijpen. Suiker in frisdranken bevat bijvoorbeeld geen stoffen die je lijf nodig heeft om te groeien en gezond te blijven. Het bevat juist stofjes die ervoor kunnen zorgen dat je zwaarder wordt dan gezond voor je is. En als je zwaarder bent dan gezond is, kun je ziek worden. Water daarentegen is een drank waar je niet zonder kunt. Je kunt maar een paar dagen overleven zonder water. Moedig ze aan om veel water te drinken, en doe dat zelf natuurlijk ook. Geef iedereen een eigen flesje die hij/zij zelf kan bijvullen.

 

6. Kijk samen naar etiketten

Bekijk samen met je kinderen eens het etiket van hun favoriete eten. Laat kinderen zien hoeveel voedingswaarde het bevat en hoeveel suikers, zout en ongezonde vetten, zoals transvetten.

 

7. Geniet samen van eten

Neem iedere dag de tijd om te genieten van een gezamenlijke maaltijd. Onderzoek toont aan dat gezinsleden hierdoor meer voedzame maaltijden binnenkrijgen en kinderen minder kans hebben op obesitas of overgewicht. En die eet je natuurlijk het beste aan tafel en niet hangend voor tv…

 

 

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen: ‘Zo wordt jouw kind een groente eter!‘, of Stress boosdoener van gewichtstoename bij moeders?

 

Reageer !

Je emailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd*