VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
7 tips om slank te blijven op je vakantie

7 tips om slank te blijven op je vakantie

Vakantie, eindelijk! Ik heb er zó’n zin in! Het moment om bij te komen van mijn drukke werkleven, tijd om even helemaal niets te doen. Een vakantie is er om van te genieten. Dat betekent voor veel mensen ook: genieten van eten. Al het lekkers dat je vakantiebestemming te bieden heeft, en meer.

 

Natuurlijk is het superleuk om hapjes uit een andere keuken te proberen of te genieten van een welverdiend drankje. Hierdoor ben je echter wel geneigd om op vakantie al je gezonde eetgewoonten overboord te gooien. Want ach, ‘het is toch vakantie’. Dus dan mag het.

Maar is dat wel zo? Word je echt gelukkig van zo’n ‘geniet van het moment, de consequenties komen later wel’-houding? Voel je je dan niet de hele vakantie en vooral nà de vakantie onprettig in je lichaam en moet je dan niet juist na de vakantie extra hard werken omdat je eetpatroon helemaal overhoop ligt?

Maar zo hoeft het helemaal niet te gaan! Houd je aan de volgende 7 tips en jij kunt volop genieten van je vakantie, je blijft lekker energiek en ook nog eens slank.

 

Tip 1: Ontbijt!

Om te zorgen dat je voedingspatroon niet volledig in stukken ligt, is het verstandig om de dag in ieder geval goed te beginnen. Ontbijt is niet voor niets de belangrijkste maaltijd van de dag. Als je er nu voor zorgt dat je jouw dag in ieder geval start met een gezond ontbijt, vol eiwitten en vezels, ben je in ieder geval goed op weg. Hier vind je drie gezonde ontbijtjes voor jou en je kinderen.

Lekker uitgeslapen en op weg naar brunch? Eet dan tenminste iets kleins om je ergste honger te stillen en te voorkomen dat je jezelf helemaal vol gaat eten. Let op de porties van je maaltijden tijdens je vakantie. Eet het liefst gedurende de dag meerdere porties, zo houd je je bloedsuikerspiegel stabiel en zal je minder snel voor ongezonde voedingsmiddelen kiezen.

 

Tip 2: Een buffet? Liever niet!

Over ontbijt en brunch gesproken: veel hotels en resorts zijn inclusief ontbijt. Vaak bestaat dit alleen niet uit een bescheiden stuk toast met verse jus of kop koffie. Sterker nog, er ligt meestal een compleet buffet op de gasten te wachten. En een buffet is nu juist hét moment waarop het fout gaat als je op je gewicht wilt letten: je schept je bord niet een keer veel te vol, maar twee keer. Of misschien wel drie keer. En met een lekker toetje/gebakje na, want die zien er ook verrukkelijk uit. Toch wel naar het buffet? Zorg dan in ieder geval dat je het bij één bordje houdt. Of kies voor kleine kant-en-klare opties, zoals een omelet of fruitsalade.

 

Tip 3: Snack! (Ja, echt)

Snacken als tip? Jazeker. Wanneer je op een slimme manier kiest voor de juiste snacks tussen de grotere maaltijden door, ben je in restaurants en op terrasjes minder geneigd om de halve kaart te bestellen. Kies het liefst voor iets met eiwitten of natuurlijke vetten, zodat je lang verzadigd blijft tot de volgende maaltijd. Denk bijvoorbeeld aan een bakje Griekse yoghurt met vers fruit (helemaal makkelijk als je je ook nog eens op een dromerige Griekse bestemming bevindt) of een klein handje noten.

 

Tip 4: Ga naar de supermarkt

Een tripje naar de supermarkt in een ander land? Altijd leuk! En handig, want je hoeft niet al je eten constant te bestellen. Zelf iets bereiden kan namelijk ook, en is minstens net zo lekker. Ga voor fruit, havermout en yoghurt, zodat je in ieder geval een licht en gezond ontbijtje kunt nuttigen voor je naar het strand gaat. Of kies voor rauwe groenten met humus of notenboter en gezonde crackers voor de slimme snackmomentjes tussendoor.

 

Tip 5: Neem een paar gezonde recepten mee

Ik was al fan van het 7×7 Receptenboek Origineel, maar nog meer van het 7×7 Receptenboek Album 1. Vooral de dinerrecepten bieden meer variatie dan het originele boek. Echt een aanrader als je meer koolhydraatarm wilt eten en ook een beetje van koken houdt. Als je het boek bestelt, ontvang je ook het e-boek, dat je direct kunt downloaden. Print je favoriete recepten en neem ze mee op vakantie!

 

Tip 6: Blijf bewegen

Ja, ook op vakantie! Dat hoeft helemaal niet lastig te zijn of veel moeite te kosten. Wandel over de zonnige boulevard, huur een fiets om het dichtstbijzijnde pittoreske dorpje te verkennen of doe spelletjes met je kinderen in het zwembad of de zee om af te koelen. Weet je de weg (nog) niet in het stadje waar jullie verblijven? Geen probleem! Zo’n kleine omweg is ook weer extra beweging.

 

Tip 7: Drink veel water

Zorg dat je de hele dag door veel drinkt. Op vakantie verlies je vaak meer vocht door het warme weer, dus je moet meer drinken om goed gehydrateerd te blijven. Drink een glas lauwwarm water als je opstaat en drink ook een glas water voor elke maaltijd. Laat frisdranken en alcohol zo lang mogelijk staan. Zo houd je meer energie.

Wil je meer gezonde tips? Klik dan hier.

 

Fijne vakantie!

Tagged

2 reacties

  1. Avatar
    sunny mama augustus 31, 2016

    Goeie tips! Je kunt deze tips niet alleen goed gebruiken op vakantie, maar het hele jaar door.

    • Avatar
      Cecilia september 09, 2016

      Dat klopt helemaal Sunny! Zo blijf je je het hele jaar lekker in je lijf voelen

<<