VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
9 tips voor gezond genieten met de Feestdagen

9 tips voor gezond genieten met de Feestdagen

Voor veel mensen staan de Feestdagen gelijk aan veel en lekker eten. De kinderen snoepen volop van al die pepernoten en speculaas met Sinterklaas en in de kerstvakantie wordt er ook vaak wat meer ‘gezondigd’ met de tussendoortjes. Wil jij ook gezond genieten met de Feestdagen? Lipstickmama’s geeft je 9 tips om de feestdagen gezond, verantwoord maar ook erg lekker te eten!

 

Droom jij in de decembermaand ook vooral van lekker eten?

Pepernoten, speculaas, chocoladeletters: heb jij er ook zo van genoten de afgelopen dagen? En dan komt Kerstmis er weer aan met kerstbrood, meer vlees en sausjes, toastjes met smeerseltjes, oliebollen en veel alcohol. Je weet best dat de traditionele lekkernijen van de Feestdagen niet bepaald gezond zijn, maar oh oh, wat is het soms moeilijk om er vanaf te blijven!

Lees even verder, want met deze 9 tips voor gezond genieten met de Feestdagen kun je met je gezin volop genieten van heerlijk eten, en blijft toch iedereen gezond en op gewicht!

 

Toptip: Genieten van ‘Suikervrije Feestdagen’

Nieuw van Miss Natural is het boek ‘Suikervrije Feestdagen‘.  Meer dan 50 zeer smakelijke suikervrije recepten voor Sinterklaas, Kerst en Oudjaar. Heerlijke lekkernijen voor Sinterklaas en Kerst, suikervrije desserts en verwarmende drankjes zonder suiker.

Mijn favoriet zijn de speculaasbrokken. De geur in huis doet me denken aan vroeger bij mijn ouders, wanneer mijn moeder thuiskwam met versgebakken speculaas van de markt. Heerlijk! Toen kon ik er al niet vanaf blijven en nu nog steeds niet… En dat hoeft nu ook niet meer, want hier zit geen suiker in! Hoe fijn is dat.

Suikervrije feestdagen afb

1. Het draait om balans

Hebben jullie genoten van een heerlijk kerstdiner, las dan de dag erna een balansdag in. Dan krijgen jij en je kinderen de kans om al dat eten te verwerken. Soort compensatie dag dus.
Paar tips voor een geslaagde balansdag:
• Ontbijt licht. Je hebt geen stevig ontbijt nodig als je eigenlijk nog vol zit. Ook voor de kinderen is een ontbijt met fruit, yoghurt en eventueel wat muesli prima.
• Maak een lekkere omelet met soep voor de lunch.
• Drink voornamelijk water en (groene) thee.
• Zorg dat je kinderen (en jij) geen suikerrijke tussendoortjes eten.
• Dineer licht, bijvoorbeeld met vis of een lekkere soep.

 

2. Maak afspraken met je kinderen over tussendoortjes

Tijdens Sinterklaas en in de kerstvakantie is het ritme vaak toch net wat anders dan tijdens normale schoolweken. Sinterklaasavond, kerstborrels, de kerstdagen zelf, oudjaarsavond, nieuwjaar. Voor de kinderen vaak een reden om iets lekkers te vragen. Maak vooraf afspraken met ze en geef aan dat ze gerust een stuk fruit mogen pakker van de fruitschaal, maar dat ze per dag niet meer dan 1 ‘slecht’ tussendoortje mogen en dat jij bepaalt wanneer. Dat schept duidelijkheid.

 

3. Eet voldoende groente

Veel eten is in december geen probleem, maar veel groente eten is een stuk moeilijker. Laat al dat lekkere brood als voorafje bij het diner dus liever staan en begin met groente. Eerst de salade opscheppen en dan de andere lekkernijen. Waarschijnlijk schep je daarvan dan al een stuk minder op. Hebben je kinderen moeite met het eten van salade? ‘Verstop’ het in een lekkere soep of geef ze rauwkost als komkommer, tomaatjes en paprika.

 

4. Ontbijt met een groene smoothie

Eerder schreven we al over de kracht van groene smoothies. Door je ontbijt te vervangen door een groene smoothie start je de ochtend met een vitamine shot. Bovendien geeft het je lang een verzadigd gevoel. Als je de smoothie maakt met zoet fruit als peer, banaan of aardbeien, dan vinden de meeste kinderen het ook erg lekker. Zo houd je ook bij hen de bloedsuikerspiegel laag en komen ze niets tekort. Bovendien heb je nog genoeg ruimte in je buik voor een lekker kerstdiner!
Een paar lekkere recepten vind je hier.

 

5. Gebruik geen snoep als decoratie

Dat schaaltje pepernoten, kerstkransjes of chocolaatjes is moeilijk te weerstaan als het op tafel staat. Maar het is helemaal niet nodig om de hele dag door te snoepen, alleen omdat het bijna Sinterklaas en Kerst is. Dat is een keuze die je zelf kunt maken. Ook zonder pepernoten en kerstkransjes op tafel kun je een feestelijke sfeer creëren!

 

6. Gebruik fruit als decoratie

Zet liever een mooi opgemaakte fruitschaal neer met makkelijk eetbaar fruit. Zoals bijvoorbeeld appels, mandarijnen, druiven en bananen. Leg het fruit (gewassen) in de schaal, en plaats de schaal gewoon op de salontafel. Je zult zien dat alle gezinsleden (en gasten) ongemerkt meer fruit gaan eten.

 

7. Borrel met gezonde hapjes

Kinderen vragen vaker om bepaald snoep als ze het zien. Wat ze niet zien, zit niet in hun hoofd. Vragen ze om wat lekkers, dan kun je ze een gezonder alternatief aanbieden. Als je dat lekker maakt en presenteert, eten ze dat vast en zeker. En ze zitten minder vol als ze aanschuiven voor het kerstdiner.

Hier vind je al enkele ideeën voor ‘tussendoor’ hapjes, die bij ons favoriet zijn:

Gedroogd fruit: Er zijn mixen te koop met banaan, peer, appel en zelfs groenten zoals wortel en sperzieboontjes, maar ook enkel gedroogde appeltjes met een beetje kaneel.
Yoghurt met fruit: Gewoon een bakje yoghurt met fruit is lekker, maar je kan het ook verwerken tot smoothie in de keukenmachine. Of maak er ijsjes van.
Groentechips: Snijd groente als courgette, aubergine of aardappel in dunne schijfjes en smeer ze dun in met olijfolie. Even in de oven en je hebt je eigen chips. Ook leuk om samen te maken.
Kerstmannetje: met aardbei, banaan, watermeloen en op de top een mini marshmallow.
Zalmhapje: komkommer met kruidenkaas, plakje zalm en een klein takje dille.
Paddenstoel: mini mozzarella met kerstomaatje en witte mayonaise stipjes.

Gezond genieten met de Feestdagenhapje met zalmGezond genieten met de Feestdagen

8. Dagje zonder cola en wijn!

In december drinken volwassenen meer alcohol en kinderen meer suikerrijke drankjes zoals siroop, cola, vruchtensappen en kinderbubbels. Logisch, bij ieder feestje hoort een lekker drankje, ook voor kinderen. En er zijn vaak veel feestjes in december!
Maar alcohol heeft niet echt een gunstige uitwerking op ons lichaam en cola ook niet. Las gewoon regelmatig een alcohol- en colavrij dagje in om je organen een dagje rust te geven.

 

9. Ga erop uit en beweeg!

Beweging zorgt er voor dat je eten verteert en je spijsvertering op gang blijft. Juist in een periode waarin er vaak meer dan normaal gegeten en gesnoept wordt, is beweging extra belangrijk. Ook kinderen gaan vaak meer eten uit verveling. Trek er lekker op uit en maak met z’n allen een flinke boswandeling of ga een stuk fietsen. Ligt er sneeuw, dan is het helemaal makkelijk: ga lekker sleeën of doe met de hele familie een sneeuwballengevecht!

En bovenal: geniet van elkaar, snack ze en maak plezier!!

 

Dit vind je denk ik ook leuk om te lezen: December! Hoe kom ik deze feestmaand slank en gezond door?

6 reacties

  1. Avatar
    Ellen december 09, 2016

    Ik moet zeggen dat ik altijd wel gezonde snacks in huis probeer te hebben. Maar december is wel een beetje een slechte maand… Hele leuke ideeën heb je hier. Die stokjes met watermeloen vind ik leuk bedacht ook.

    • Avatar
      Cecilia december 09, 2016

      Dankjewel Ellen! Ja, het is soms moeilijk om al dat lekkers te weerstaan he. En als wij dat al vinden, laat staan de kinderen!
      Wat mijn kinderen ook lekker vinden is rauwkost met ‘smeerseltjes’: komkommer, puntpaprika, wortel, bleekselderij in repen snijden en dan dippen in zelfgemaakt hummus en tzatziki.

  2. Avatar
    Nicky december 20, 2016

    Vraagje! Ik ga die te schattige kerstmannetjes maken voor het kerstdiner van mijn dochtertje. Maar hoelang blijft het fruit goed zonder dat t verkleurt? Ik heb ooit iets gehoord over citroensap over het fruit te doen?

    • Avatar
      Cecilia december 20, 2016

      Dag Nicky, wat een leuk idee! Dat zullen de kinderen zeker erg lekker vinden! Er is een simpel trucje om te voorkomen dat het gesneden fruit verkleurd en dat is door er een klein beetje citroensap inderdaad overheen te sprenkelen. Dat proef je eigenelijk helemaal niet. Je hoeft het eigenlijk alleen over de banaan te doen, want aardbei en watermeloen verkleuren niet gauw. Wat wel vrij snel verkleurt is abrikoos, appel, avocad, banaan dus, druif, mango, peer en perzik. Heel veel plezier en fijne feestdagen!

Reageer !

Je emailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd*