VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
De pijn van stress

De pijn van stress

Als je op internet een zoekopdracht uitvoert op “stress” dan krijg je honderden miljoenen zoekresultaten. Het is een hot item. Iedereen die je ernaar vraagt, geeft aan wel eens last te hebben van stress. Waar dat vroeger nog een taboe was, is het gelukkig nu oké om ervoor uit te komen, en… er wat aan te doen.

Ik vroeg Pepijn Janssen, coach bij Nutribites om eens kort uit te leggen wat stress met ons doet en wat we zelf aan kunnen doen om dit te verminderen.

 

Mentale stress

We moeten meer doen dan ooit te voren. Als je door je Facebook of Instagram newsfeed scrolt word je extra gewezen op alle dingen die je niet hebt. Iedereen lijkt continue de hele wereld over te reizen, een hele interessante baan te hebben en er heel goed uit te zien in bikini.

En natuurlijk hebben ze ook nog eens de ideale partner, althans zo doet hun online profiel ons denken.

Zoals we allemaal eigenlijk wel weten is het leven van die mensen natuurlijk helemaal niet perfect. Hun baan heeft ook saaie dagen en ze houden op die ene foto gewoon hun buik in.

Maar dat neemt niet weg dat we ons hierdoor te vaak focussen op wat we niet hebben. En dit geeft stress.
Die stress zorgt voor veel onrust, negatieve emoties en kost ons ontzettend veel energie. En over dit laatste is veel te weinig informatie.

Stress is een ontzettend grote energie rover. Het blokkeert voor een groot deel ons creatieve brein en het stimuleert tunnelvisie. Je voelt je veel fijner en je presteert veel beter zonder stress. Maar hoe krijg je zo een stressvrij leven nou voor elkaar?

Nou, stressvrij zal moeilijk gaan, want een beetje stress is zelfs gezond. Maar minder stress is zeker mogelijk.

Je hebt minder mentale stress door jezelf te leren accepteren zoals je bent. Niet focussen op je tekortkomingen, maar deze juist zien als jouw unieke eigenschappen.

Echt van jezelf houden is de oplossing voor mentale stress. Kijk eens wat vaker in de spiegel, en realiseer je wat voor een prachtig persoon daar staat, en hoeveel je eigenlijk wel niet van die persoon houdt. En, glimlach! Het maakt je aantrekkelijk, verbetert je humeur, verlaagt je stress niveau en helpt je positief te blijven.

Of heb het er eens over met een goede vriendin, zij kan je hier zeker mee helpen.

Lichamelijke stress

Dan is er lichamelijke stress. En met lichamelijke stress bedoel ik de afwezigheid van balans en harmonie in je lichaam.

Denk bijvoorbeeld aan opvliegers, irritatie, buikkrampen en (chronische) vermoeidheid. Het zijn allemaal tekenen dat je lichaam uit balans is.

Dit soort stress berooft je ook van heel veel energie. Het kost je lichaam continue moeite om die onbalans te herstellen, zodat het normaal kan functioneren. Door je lichaam in balans te brengen bespaar je al deze energie.

 

Hoe doe je dat?

De meeste mensen doen dit door een natuurlijk koolhydraatarm dieet te volgen. Zo’n dieet of voedingspatroon zorgt er namelijk voor dat je bloedsuiker spiegel veel stabieler wordt.

Dit heeft als gevolg dat verschillende hormonen ook veel beter in balans blijven en dit geeft je lichaam erg veel rust.
Dit is ook de voornaamste reden dat mensen met een stabiele bloedsuikerspiegel makkelijker afvallen.
Je geeft je lichaam de ruimte om te functioneren als het hoort, en dat is iets waar je lichaam je heel erg dankbaar voor zal zijn.

 

Minder stress

Ik hoop dat je met deze twee tips een begin kan maken aan het verminderen van de stress in jouw leven.

Laat in de reacties hieronder weten welke stress jij het vervelendst vind.

 

Pepijn Janssen
Nutribites

 

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen: 5 simpele manieren voor minder stress

Reageer !

Je emailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd*