VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
December! Hoe kom ik deze feestmaand slank en gezond door?

December! Hoe kom ik deze feestmaand slank en gezond door?

De temperatuur bevindt zich steeds vaker tegen het vriespunt en op de radio hoor je alweer de eerste kerstnummers voorbijkomen: de feestmaand december komt er in razendsnel tempo weer aan. Waar de één met volle teugen geniet van de gezelligheid en het samenzijn met familie en vrienden, kan de ander zich zorgen maken over het andere belangrijke gedeelte: het kerstdiner.

Als moeder heb je hier toch de verantwoordelijkheid voor. De hapjes. De drankjes. De zoetigheden, speciale dingen voor de kinderen, er komt veel meer bij kijken dan je denkt. En, overal liggen verleidingen op de loer, terwijl je net zo goed bezig was met gezond eten. Hoe kom je nu zo gezond mogelijk deze feestmaand door? Ik vroeg het voedingsdeskundige Anita Mulderij, voedingsdeskundige en schrijver van www.jasperalblas.nl die ons deze tips gaf:

 

1. Stel een duidelijk doel

Wanneer je wilt afvallen of op gewicht wilt blijven, ook tijdens de feestdagen, is het belangrijk om een duidelijk doel voor ogen te hebben. Wat is jouw ideale gewicht? Stel je voor dat het je gelukt is om voor die cruciale feestdagen op dat gewicht te komen, hoe zie je er dan uit? Hoe voel je je? Wat doet het met je? Stel jezelf bijvoorbeeld voor dat je je familie kunt laten zien met kerst dat je je doelen behaald hebt, of dat je eindelijk dat prachtige jurkje aankunt met Oud & Nieuw. Hoe helderder je dit namelijk kunt visualiseren en hoe duidelijker je doel is, hoe makkelijker het is om hier ook echt voor te gaan (en je eraan te houden).

 

2. Maak van natuurlijk eten je levensstijl

Belangrijker dan afvallen is dat ideale gewicht ook leren behouden. Dit kan door jezelf een gezonde levensstijl aan te meten. Dus niet alleen de komende weken letten op wat je eet met gezonde dingen op het menu, maar hier een ware levensstijl van maken. Tegenwoordig vind je namelijk in elke supermarkt een overvloed aan snelle koolhydraten, oftewel bewerkte voedingsmiddelen. Denk aan koekjes, pasta, noedels, brood, frisdrank, snoep, chips en ga zo maar door. Eet in plaats daarvan natuurlijke producten, oftewel langzame koolhydraten, zoals zoete aardappel, quinoa, haver, boekweit en groenten. Ook gezonde vetten en eiwitten zijn belangrijk: noten, pitten, zaden, vis, (biologisch) vlees en avocado. Keuze en variatie genoeg!

Ben jij op zoek naar koolhydraatarme recepten? Maar ze moeten wel lekker en geschikt zijn voor het hele gezin? Kijk dan hier ->>>>>

 

3. Drink elke dag een groene smoothie

Vind je het moeilijk om echt de juiste hoeveelheid gezonde voeding binnen te krijgen? Wanneer je een groene smoothie drinkt, zorg je er op een simpele manier voor dat je in een handomdraai alle nodige vitamines en mineralen tot je kunt nemen. Bovendien versnelt het drinken van een groene smoothie ook het afvalproces. Want niet alleen zitten deze heerlijke en supergezonde drankjes vol vitaminen en mineralen, ook bevatten ze vezels die je lang een verzadigd gevoel geven en gezonde eiwitten en vetten die je vetverbranding stimuleren.

 

4. Bewegen, bewegen, bewegen

Een open deur, maar het kan geen kwaad om het nog eens extra te benadrukken: blijf vooral altijd bewegen en doe dit in de decembermaand nog een beetje extra. Op wat voor manier dan ook. Je hoeft niet meteen een fanatieke hardloper of gespierde fitnessfanaat te worden. Neem bijvoorbeeld vaker de trap, ga met de fiets naar je werk of de supermarkt en loop een blokje om in de pauze of ’s avonds na het eten. Doe dit samen met de kids, dan kunnen zij meteen lekker uitwaaien. Maak een wandeling in het bos of over het strand, of maak een fikse fietstocht. Houd je stappen bij met een stappenteller, zodat je concreter kunt zien of je al voldoende bewogen hebt. Ben je wel een fanatieke sporter? Onthoud dan dat korte, intensieve trainingen het meest effectief zijn.

 

5. Eet bewust

Veel mensen hebben het druk of zijn met te veel dingen tegelijk bezig, waardoor alles op de automatische piloot gebeurt. Ook eten is hier vaak de dupe van: we eten onbewust. We eten snel even iets onderweg, of terwijl we achter de laptop zitten of gedachteloos met onze smartphone bezig zijn. Wat we verder precies naar binnen werken en hoeveel, daar letten we niet echt op. Bewust eten is echt bewust zijn van wat er op je bord ligt, hoe het smaakt, wat je lekker vindt en of je vol zit. Bovendien wordt er vaak heel snel gegeten, terwijl goed kauwen veel makkelijker is wanneer je bewust bent van wat je eet. Neem de tijd, eet niet tot je vol zit, maar tot je voor 80% verzadigd bent, ga er echt voor zitten en vooral: geniet!

Drink verder veel water en wees matig met alcohol. Maak er een goede gewoonte van om na ieder glas alcohol een groot glas water te drinken.

 

Kun jij wel wat extra hulp gebruiken bij het afvallen? Het 7×7 receptenboek van Jasper Alblas staat vol met heerlijke recepten die je helpen afslanken. Bestel het hier ->>>>

 

Hopelijk helpen deze tips je om dit jaar geen kerstkilo’s aan te komen. Maar het belangrijkste is te genieten van alle gezelligheid en de mensen om je heen en te doen waar je blij van wordt!

1 reactie

<<