VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
Feit of fabel: eet meer om af te vallen

Feit of fabel: eet meer om af te vallen

Als je gewicht wil verliezen, lijkt het logisch om zo weinig mogelijk te gaan eten. Als je minder calorieën binnenkrijgt dan je er verbruikt, zal je namelijk afvallen. Maar hoe logisch het ook klinkt, het is een fabel! Anita Mulderij, voedingsdeskundige, vertelt ons waarom dat zo is.

 

Het is namelijk goed om op je eetpatroon te letten, maar let er op dat je niet alles van je menu schrapt. Als je onvoldoende eet, loop je namelijk kans om onvoldoende voedingsstoffen binnen te krijgen, met mogelijke gevolgen zoals vermoeidheid of prikkelbaarheid van dien. Ook zal je lichaam in de spaarstand gaan waardoor afvallen bijna onmogelijk wordt. Probeer dus op een bewuste manier genoeg te eten. Vaak moet er juist meer gegeten worden om je vetverbranding op hoog niveau te laten werken. Hier volgen enkele afvaltips over hoe je dit het beste aan kunt pakken.

 

1. Neem een goed, uitgebreid ontbijt.

Het ontbijt zorgt voor een goede start van de dag, ook voor je lichaam. Als je goed ontbijt, met veel vezels en eiwit, zal je maag voorlopig vol zitten, waardoor je minder snel zal kiezen voor de plak cake tijdens de koffiepauze om tien uur. Ben je niet gewend om (uitgebreid) te ontbijten? Begin dan klein en bouw het uit. Je lichaam zal wennen aan je porties. Kies een gezond ontbijt dat producten bevat zoals havermout, volkorenpannenkoeken, of fruit.

 

2. Neem regelmatig groente en fruit tussendoor.

Groente en fruit bevatten over het algemeen weinig calorieën en veel vezels, waardoor ze de maag vullen. Daardoor zijn ze ideaal als tussendoortjes. Neem bijvoorbeeld radijsjes, worteltjes, komkommer of snoeptomaatjes tussendoor. Hou bij fruit in de gaten dat er niet teveel suiker in zit, zoals bij druiven, die rijk zijn aan natuurlijke suikers. In dat geval kun je er wel een dessertbakje van nemen, maar geen halve kilo bijvoorbeeld. Twee stuks fruit per dag wordt aanbevolen. Hierin kun je variëren om het leuk voor jezelf te houden. Een sappig appeltje tussendoor, buiten in de pauze op een mooie lentedag, is zo slecht nog niet!

 

3. Ontzeg jezelf niet teveel lekker eten

Ja, je kan dat dieet met ontzettend weinig calorieën gaan volgen. Grote kans dat in de middag je maag loopt te rommelen en je volgens je dieet nog uren moet wachten voor de volgende maaltijd. Je kunt beter luisteren naar je lichaam. Dit betekent niet dat je jezelf vol moet stoppen met chips en koekjes, maar als je honger hebt, eet dan iets en zorg dat dit volwaardige gezonde voeding is. Let hierbij op je porties, schep bijvoorbeeld bij het avondeten een goed bord eten op en hou het daarbij. Maak een gezonde keuze en zorg ervoor dat je jezelf niet uithongert. Dat is beter voor zowel je lichaam als je geest.

 

En ook: beloon zoete trek

Dat klinkt tegenstrijdig he? Maar zelf heb ik in de loop van de middag ook vaak trek in iets heerlijk zoets. Ik spreek dan met mezelf af dat ik eerst iets gezonds en voedzaams eet (bijvoorbeeld 10 nootjes of een schaaltje yoghurt of kwark met wat fruit) en als ik na 10 minuten nog zin heb, een chocolaatje. Het grappige is dat ik het meestal bij de nootjes/yoghurt laat of ik neem echt één chocolaatje. En dat moet kunnen toch?

 

Wil jij meer tips voor hippe mama’s? Klik dan hier!

En ben je op zoek naar lekkere, verantwoorde en koolhydraatarme recepten? Kijk dan zeker eens hier.

2 reacties

  1. Avatar
    cuisine celine maart 30, 2016

    Vooral dat van het ontbijt is belangrijk 🙂

    • Avatar
      Cecilia maart 30, 2016

      Bedankt voor je reactie Celine! En ik ben het helemaal met je eens. Als je goed ontbijt, heb je veel minder last van ‘snaai’buien later op dag. Groetjes, Cecilia

<<