VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
De gezonde effecten van zwemmen

De gezonde effecten van zwemmen

Een aantal weken geleden heb ik mijn ribben gekneusd. Al fietsend naast een vriendin zijn we samen simpelweg omgevallen en kreeg ik het stuur in mijn ribben. Wist je dat je bij bijna alles je ribben gebruikt? Ademen, lachen, niezen, omdraaien in bed, in en uit de auto stappen. Nooit bij stilgestaan, maar nu was het allemaal flink pijnlijk. Sporten zat er even niet in helaas. Heel jammer als je twee weken later op vakantie gaat…

Wat wel ging, was zwemmen en dat bleek op vakantie een prima workout te zijn! Want vaak is er op vakantie wel ergens water in de buurt. Nu, na de vakantie, zwem ik nog steeds één keer in de week, al zijn mijn ribben nu weer zo goed als genezen. Het voelt heerlijk om door het koele water te glijden. Ik voel me dan echt ontspannen en merk dat het mijn hoofd leeg maakt. Het is ontspannend en inspannend tegelijk.

Maar zwemmen heeft nog meer voordelen.

 

De voordelen van zwemmen op een rijtje

 

1. Zwemmen is ontspannend. Het vermindert stress en gespannen spieren en je krijgt meer energie. Ik merk inderdaad dat ik na een klein uurtje baantjes zwemmen ontspannen en opgewekt uit het bad stap. Met minder stress gaat ook je nachtrust erop vooruit. Je slaapt beter in en dieper.

 

2. Zwemmen is goed voor je hart en longen. Als je regelmatig zwemt, vergroot je je longinhoud en voel je je fitter. Dat bereik je al met één keer in de week zwemmen.

 

3. Zwemmen behoort, net als bijvoorbeeld hardlopen en fietsen, tot de duursporten en is daarmee goed voor je conditie en je vetverbranding, wat fijn is als je wat wilt afvallen. Hoe intensief en snel je zwemt is dan niet zo van belang, wel dat je minimaal 25 minuten zwemt.

 

4. Zwemmen is goed voor je hele figuur. Je gebruikt namelijk al je spieren en door de gewichtloosheid gaat dat heel goed. Door de tegendruk van het water is het een soort krachtraining. Soepele, sterke spieren zijn het resultaat.

 

5. Zwemmen legt geen druk op je gewrichten, dus is een prima manier van bewegen voor mensen met blessures (of gekneusde ribben..) of overgewicht. Een sport als hardlopen is sterk blessuregevoelig door de belasting op pezen en gewrichten. Bij zwemmen is dat risico er niet. Tenzij je uitglijdt over een gladde vloer natuurlijk…

 

6. Zwemmen is voor iedereen! Kinderen, ouderen, zwangere vrouwen, te zware of te lichte mensen, zwemmen is een uitstekende sport voor alle doelgroepen. En het is niet duur (meestal een paar euro entree, zwempak en eventueel een brilletje) in vergelijking met andere sporten waar je meer nodig hebt aan uitrusting of lid moet zijn van een vereniging.

 

Wil je afvallen? Eet koolhydraatarm als toevoeging op het zwemmen 

Wil je vooral zwemmen om af te vallen en wil je graag een gladde huid, een gezonde en energieke uitstraling en een gevoel van trots? Probeer dan eens een tijdje deze heerlijke recepten uit de afslankreceptenbijbel. Ze zijn gemakkelijk te maken en erg lekker.

Overweeg ook eens om als toevoeging op het zwemmen een tijdje koolydraatarm te eten. Ik doe dat nu al enige tijd en ik moet zeggen dat het me goed bevalt. Brood en pasta helemaal weglaten uit mijn eetpatroon lukt in ons gezin niet, maar bewust vaker voor alternatieven kiezen, heeft ervoor gezorgd dat ik veel lekkerder in mijn vel zit en een paar kg ben kwijtgeraakt.

Het 7×7 Receptenboek Origineel en Album 1 geven veel recepten en informatie hoe je dit kunt inpassen in jouw leven. Hier lees je meer over de voordelen, het weekmenu en de boodschappenlijstjes.

 

Help, ik moet in mijn badpak!

Is er dan echt niets te bedenken wat niet leuk is aan zwemmen? Tja, je moet wel iedere keer in je zwempak of bikini dat water in. Dat kan je een ongemakkelijk gevoel geven. Maar bedenk dan dat mensen niet echt op jou letten. Van nature zijn mensen sowieso meer met zichzelf bezig dan met een ander en in het zwembad voelt die ander waarschijnlijk dezelfde ongemakkelijkheid als jij. Na een tijdje merk je vanzelf dat je je zekerder gaat voelen.

 

Zwem ze!

zwemmen

<<