VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
Goede voornemens nieuwe stijl

Goede voornemens nieuwe stijl

Aan het eind van ieder jaar verschijnen ze weer. De lijstjes met goede voornemens. We nemen ons massaal voor om komend jaar echt minder te eten, minder te stressen op het werk, minder te roken/drinken, meer aandacht aan onze kinderen en familie te besteden, meer te bewegen etc. Cliché maar heel veel mensen doen het. Dus wat zijn nu eigenlijk de goede voornemens die we het meest maken?

Volgens alletop10lijstjes.nl is dit de Top 10 Nieuwjaarsvoornemens:
10. Alles op orde krijgen
9. Altruïsme – iets teruggeven aan anderen
8. Iets nieuws leren
7. Geen schulden meer
6. Stop met drinken
5. Ontstressen
4. Stoppen met roken
3. Diëten – extra kilo’s verliezen
2. Sporten
1. Meer tijd doorbrengen met familie en vrienden

Goede voornemens maken vergeefse moeite?

Een mooie lijst, maar helaas blijkt uit onderzoek dat 80% van de Nederlanders goede voornemens maakt aan het eind van ieder jaar en dat nog geen 20% ze ook daadwerkelijk een heel jaar volhoudt.
Hoe komt dat toch? Simpel:
– Omdat het voornemens zijn die om grote aanpassingen in je dagelijkse gewoontes vragen.
– Omdat het voornemens zijn die een grote discipline van je vragen.
– Omdat mensen gewoontes niet zomaar kunnen veranderen. Dus val je na een paar weken weer terug in je oude levensstijl en is er niets veranderd.
– Omdat het voornemens zijn die vaak niet concreet genoeg zijn.

Ok, goede voornemens maken lijkt dus vergeefse moeite. We gaan ons er ook in 2015 waarschijnlijk massaal niet aan houden. Maar ik houd nu eenmaal van lijstjes (voor overzicht, houvast, lekker kunnen afstrepen, je kent het vast) en een paar goede voornemens maken geeft me gewoon een goed gevoel.

Goede voornemens nieuwe stijl

Maar dit jaar ga ik het eens anders bekijken. Omdat gewoontes zo verankerd zitten in je dagdagelijkse patronen duurt het lang om ze echt te veranderen. Misschien kunnen we dan beter focussen op het aanpassen van kleine gewoontes, en niet proberen ons hele leven in één keer te veranderen. Goede voornemens nieuwe stijl dus!

Wat is belangrijk voor jou in je leven?

Hieronder staan 5 dingen die voor veel mensen belangrijk zijn in hun leven. Met kleine aanpassingen in je gewoontes, kun je je voornemens op die gebieden tastbaarder maken en ze geven je gelijk een goed gevoel:

1. Je wilt succesvoller zijn

Wil je meer succes hebben in je werk, stop dan met 100 dingen tegelijk doen. Richt je aandacht op één ding en je zult zien dat je veel meer bereikt. Dat geldt ook voor thuis ‘succesvol’ zijn. Niet alles tegelijk willen doen, dus niet te vaak aan de keukentafel werken achter je laptop èn tegelijk een gesprek met je kinderen/partner willen voeren.

2. Je wilt gezonder worden

Wil je afvallen, fitter worden, meer energie krijgen? Natuurlijk wil je dat. Maar wat de meeste mensen doen, is zich alleen richten op minder eten(‘ vanaf 1 januari snoep ik niet meer’) en verbranden van vet (vanaf 1 januari ga ik 3 keer per week hardlopen’).

Wil je je gezondheid met weinig moeite verhogen? Kies dan vaker voor onbewerkte voeding en drink meer water. Eet veel meer groente, bijvoorbeeld in verse smoothies, salades, soepen, roerbakgerechten en als gezond tussendoortje. Het effect is dat je vanzelf minder trek krijgt in zoetigheid en vettig eten. En dan zit je automatisch lekkerder in je vel en verlies je ook nog wat kilo’s. Maak het wel concreet: bijvoorbeeld 3 dagen in de week bewust meer groente eten en 1,5 liter drinken per dag.

smoothie

3. Je wilt meer bewegen

Om je gezonder te voelen en wat af te vallen, zul je toch ook moeten bewegen. Sporten geeft je een goed gevoel, je wordt minder snel ziek, loopt minder risico’s op ernstige aandoeningen en je wordt ouder. Maar is 3 x per week sporten wel realistisch voor jou? Misschien kun je beter iets vaker de fiets pakken of de kinderen lopend naar school brengen? Stel realistische doelen die passen in jouw leven en plan ze in. En kies vooral iets dat bij je past. Dan houd je het makkelijker vol en voorkom je falen.

meer bewegen

4. Je wilt gelukkiger zijn en meer liefde ervaren

Dat wil toch iedereen? Geluk en liefde ervaren. Maar veel mensen vinden dat lastig. Zet zelf de eerste stap. Richt je aandacht op de mensen die dichtbij je staan en toon oprechte interesse. Doe iets voor je kinderen, je partner, een collega of buurvrouw. Geef aandacht en liefde zonder er iets voor terug te verwachten. Je krijgt het gegarandeerd terug.

meer liefde

5. Je wilt meer in het nu leven

Drukke baan, druk gezins- en sociaal leven. Je kunt je dan soms gestrest voelen en af en toe het gevoel hebben dat de tijd door je handen glipt. Ook dan is het goed om dingen met aandacht te doen. Een manier om te oefenen met je aandacht richten, is meditatie. Moeilijk? Nee hoor. Begin gewoon met 5 minuten en richt je op je ademhaling. Dwaal je af, dan begin je gewoon weer opnieuw. Na 5 minuten stop je en probeer je het de volgende dag opnieuw. Je kunt het altijd en overal doen, maar het is niet zo handig om te doen als je weet dat je kinderen steeds binnen kunnen komen om iets te vragen.

leven in het nu

De ‘Dag voor Dag’ aanpak

Laten we in 2015 voor de Dag voor Dag aanpak gaan. Iedere dag als je opstaat, neem je je voor om je die dag te richten op één voornemen: slechts één dag gezond te eten, één dag meer bewegen, één dag mediteren, één dag aandacht geven zonder iets terug te verwachten (dus niet ‘als je helpt tafeldekken, lees ik je na het eten voor/help je met je huiswerk’).

Zo ben je veel bewuster met je voornemen bezig. En zet je elke dag, stap voor stap, een stukje in de richting van het behalen van je doelen. Lukt het een dag niet, dan ga je de dag erop gewoon opnieuw voor de ‘Dag voor dag’ aanpak. Alle 365 dagen lang!

En is het aan het eind van 2015 niet helemaal gelukt? Dan gaan we in 2016 gewoon verder. Dag voor dag.

<<