VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
Hoe vaak kun je jezelf trakteren als je wilt afvallen?

Hoe vaak kun je jezelf trakteren als je wilt afvallen?

Je wilt afvallen, maar ook nog van het leven genieten. Hoe vaak kun je jezelf iets lekkers gunnen zonder dat je aankomt? Bijvoorbeeld als je ontzettende zin hebt in chocola of chips. En kan dat taartje op een verjaardag of feest nu wel of niet?

 

Jezelf trakteren doe je omdat je iets te vieren hebt, jezelf wilt troosten of belonen of gewoon omdat je zo’n zin hebt in iets lekkers. Wist je dat je iedere dag iets lekkers kunt eten zonder dat je aankomt? Als je je maar aan twee regels houdt:

1. Neem geen lege calorieën: dit is lekkers dat geen enkele voedingswaarde heeft, zoals snoep en frisdrank. Het bestaat enkel uit suiker, dat je lichaam opslaat als vet.

2. Probeer sterk bewerkte voedingsmiddelen zoveel mogelijk te vermijden: dit is voeding die veel suiker, zout, vet en andere toevoegingen bevat, zoals chips, zoutjes of cakejes en taart uit de supermarkt.

 

Wat kun je wel eten als je jezelf wilt trakteren?

 

Vaak wordt gedacht dat het leven minder leuk is als je gezond eet, maar het tegendeel is waar. Juist als je suikers en transvetten achterwege laat ga je je een stuk beter en fitter voelen. Ook gaat je smaak veranderen, waardoor je gezonde voedingsmiddelen smaakvoller gaat vinden en op den duur zonder moeite ongezonde tussendoortjes kunt laten staan. Probeer het maar eens een maand!

Als je iedere dag een stukje pure chocola of een zelf gemaakt koekje van havermout eet, hoeft dat helemaal geen probleem te zijn voor je gewicht. Zeker niet als je zelf koekjes bakt en je ze een lekkere smaak geeft door er kruiden en superfoods aan toe te voegen. Denk aan speculaaskruiden, rauwe cacaopoeder, kaneel, rauwe cacaonibs, maar ook aan kokosrasp, dadel of fruit.

Daarnaast blijven er nog een hele hoop andere lekkere gezonde tussendoortjes over. Denk aan een gekookt eitje, een handje noten, zaden of pitten. Ook rauwe groenten met een humus dip zijn heerlijk om tussendoor te snacken.

Maak het leuk voor jezelf en probeer verschillende tussendoortjes uit.

Op speciale gelegenheden, zoals een bruiloft of verjaardag kun je de regels best eens laten schieten. Als je verder gezond eet, zal je ook ervaren dat dat helemaal geen problemen op levert. Eet lekker een groot stuk taart, ijs als toetje, een schaaltje chips of andere voeding die je lekker vindt. Doe dit wel bij uitzondering, en niet bij elk feestje dat voorbij komt.

Zo kun je prima van het leven genieten én tegelijkertijd afvallen!

Reageer !

Je emailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd*