VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
Hoelahoepen als workout voor drukke mama’s?

Hoelahoepen als workout voor drukke mama’s?

Ken je de hoelahoep nog? Als kind speelde je er mee op het schoolplein. Maar tegenwoordig is hoelahoepen ook hip voor volwassenen. Als leuke en effectieve workout. Tijd is geen excuus, want je kunt het altijd en overal doen, ook samen met je kind. En je kunt er flink wat calorieën mee verbranden, afhankelijk van de zwaarte van je hoepel en hoe fanatiek je bent.

 

Uit een onderzoek in The Journal of Strength & Conditioning Research (mei 2015) bleek dat de hoelahoep ook goed is voor hardlopers om de rompstabiliteit te vergroten. Dat is iets voor mij, want in mijn voorbereiding voor de marathon van Berlijn is het raadzaam om naast het lopen ook oefeningen te doen voor een betere rompstabiliteit. Maar wel graag op een leuke manier.

Ik oriënteer me bij Bol.com en Fitnesshoelahoep.nl . Er gaat een wereld voor me open, er zijn gewoon hele sites gewijd aan hoelahoepen! Welke hoepel je kiest, hangt af van je gewicht, lengte en omvang. Hoepels uit de speelgoedzaak zijn te licht en te klein om een goede workout mee te doen.

De meest gangbare maat is een (fitness) hoepel met een diameter van 100 cm. Hoe zwaarder de hoepel , hoe zwaarder de training. Ik kies voor een Weight hoop Original die ik koop bij Bol.com met een diameter van 100 cm en een gewicht van 1,2 kg. Volgens de kieswijzer heel geschikt voor de beginnende hoepelaar (eh, hoelahoeper?).

 

Daar is hij dan!

Vol spanning wacht ik de volgende dag op de postbode. En ja hoor, daar is hij dan: mijn gloednieuwe hoelahoep! Ik kan niet wachten en pak hem gelijk uit. De hoelahoep is gemakkelijk in elkaar te zetten en ik probeer hem gelijk.

2015-07-08 18.51.24-1

Na een jaar of 30 draai ik weer met een hoelahoep om mijn heupen. Superleuk! Het hooghouden valt me niet tegen, maar zo, wat heb ik het warm na 5 minuten!

Het advies is ook om de eerste week 5 minuten per dag te hoepelen en dit op te bouwen naar 10 minuten per dag. Trek een T-shirt aan om blauwe plekken te beperken.

hoepel

 

De voordelen van het hoelahoepen op een rijtje

1. Verbeteren van je rompstabiliteit

Hoelahoepen is goed voor je rompstabiliteit doordat het je rompspieren verstevigt. De rompspieren zijn de dieperliggende spieren die je romp bij elkaar houden. Deze spieren zorgen voor het in balans blijven van je romp. En dit is onder meer belangrijk als je langere afstanden gaat hardlopen, zoals trainen voor een marathon. Wanneer de rompspieren onvoldoende ontwikkeld zijn nemen andere spiergroepen de stabiliserende functie over, waardoor er meer druk op de wervelkolom ontstaat met rugklachten en/of blessures tot gevolg.

2. Strakkere buik

Door het hoelahoepen worden je je buik en taille strakker en smaller. Daarnaast zorgen de vloeiende heupwiegende bewegingen voor meer soepelheid in je rug en heupen.

3. Afvallen

Hoelahoepen is een prima manier om af te vallen. Het schijnt dat je met hoelahoepen tot maar liefst 100 kcal per 10 minuten kunt verbranden. Dat is vergelijkbaar met hardlopen.

4. Goed voor je humeur

Van hoelaphoepen word je blij. Dat merk ik al na een paar keer. Het is gewoon erg leuk om te doen. Je voelt je weer even kind en bent even alleen met jezelf bezig. De heupwiegende beweging zorgt er voor dat je je op een prettige manier meer bewust wordt van je lichaam. Het werkt daardoor stress verlagend.

5. Waar en wanneer je maar wilt

Hoelahoepen kun je doen waar en wanneer je maar wilt. Je hebt er nauwelijks ruimte voor nodig. Het kan voor de tv, tussendoor wanneer je tien minuten tijd over hebt, of in de zomer lekker in de tuin. Je hoeft er dus geen extra tijd voor vrij te maken en daardoor is het prima in te passen in een druk bestaan.

En hoepelen maar werkende mama’s, geen excuus meer!

 

Bron foto boven artikel: BNR.nl

1 reactie

<<