VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
Mealprepping, doe jij het al? Met deze tips is het supersimpel

Mealprepping, doe jij het al? Met deze tips is het supersimpel

Mealprepping. Een trend die is overgewaaid vanuit Amerika en steeds populairder wordt. Het wil zoveel zeggen als dat je je maaltijden vooraf voorbereidt, liefst voor de hele week., zodat je doordeweeks geen stress hebt om tijdig een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Net wat een actieve werkende moeder nodig heeft. En met deze tips is dat supersimpel.

 

Eigenlijk plan je gewoon wat je eet, wanneer je eet en hoeveel je eet. Makkelijk toch?
Als je gaat preppen, kun je alle benodigde boodschappen in één keer doen. Dat scheelt vaak ook in je portemonnee want je kunt groter inkopen en profiteert dus ook meer van aanbiedingen.

 

Mealprepping is plannen

Je moet vooruit denken: wanneer heb je tijd om de boodschappen te doen en alles voor te bereiden? Vaak is dat in het weekend. Neem dan extra de tijd om gezonde maaltijden te maken. Om alle maaltijden voor de komende week te bedenken en boodschappen te doen. Zet alles klaar en kook meerdere maaltijden tegelijk, zodat je je tijd efficiënt gebruikt.

 

Zo ga ik het doen

Begin met de maaltijden waar je door de week de minste tijd voor hebt. 

Doordeweeks is het bij ons vooral ’s avonds vrij druk met werk, sportende kinderen, mijn eigen sportlessen en sociaal leven. In de ochtend ontbijten we altijd samen en mijn lunch eet ik op kantoor en is healthy. Vooral voor het avondeten zou het dus fijn zijn om tijd te besparen en toch een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Dus ik neem me voor om daarmee te beginnen. Komende week ga ik de avondmaaltijden maandag tot en met vrijdag preppen!

Op Pinterest en Instagram zie ik vaak foto’s voorbij komen waarin mensen alle dagen hetzelfde eten. Dat is makkelijker om klaar te maken maar wel saai. Mijn idee is om op mijn bakplaat verschillende groenten naast elkaar te roosteren, zodat je kunt varieren. Varieren kun je ook doen met rijst, pasta, quinoa.

 

Maak je koelkast en vriezer leeg en zorg voor genoeg bakjes

Ruim je koelkast en vriezer op (kun je eindelijk die ongezonde dingen weggooien) en zorg dat er plaats is voor al die fijne gezonde maaltijden. Zorg wel dat je voldoende afsluitbare bakjes, diepvrieszakjes ed. hebt om alles in te bewaren. Wat niet lang houdbaar blijft, vries je in. Plak eventueel etiketten op de bakjes zodat je later in de week ook nog weet wat erin zit.
Weet je niet welke bakjes geschikt zijn? Fonq heeft veel verschillende soorten.

 

Wat leent zich goed voor mealprepping?

Sommige dingen kun je beter invriezen dan andere. Vries bijvoorbeeld wel de pastasaus in, maar niet de pasta. Kook dat gewoon vers. Dat is veel lekkerder en de voedingsstoffen blijven beter bewaard. Maar maak je een koude pastasalade, dan kan het weer wel.
Let ook op met groenten die veel vocht bevatten, zoals tomaten en sla.

Soep leent zich ook goed voor mealprepping. Maak een grote pan en vries het in porties in. Bijvoorbeeld pompoen-, paprika- of tomaten/groentesoep. Daar kun je ook lekker veel groenten in verwerken.

Ook heel goed voor prepping zijn granen, rijstschotels, lasagna en quinoa. Overnight oats zijn perfect voor een snel healthy ontbijt. In de ochtend alleen nog wat vers fruit toevoegen en klaar ben je.

Bron: mybodymykitchen.com

Geen tijd om alles zelf te bedenken?

Heb je het te druk om een heel weekmenu te bedenken en weet je niet goed wat je wel en niet kunt preppen? Dan zijn deze twee boeken aanraders:

Het boek On the Go van Rens Kroes is super. Het bevat 49 van makkelijke meeneem lunches, recepten die je een dag van tevoren kan klaarmaken en recepten die goed in te vriezen zijn, zodat je de hele week vers eet.

Ook het Meal planning kookboek van ChicksLoveFood bevat een heleboel fijne recepten die je van te voren kunt klaarmaken en erg healthy zijn.

 

Ik houd erg van koken, maar doordeweeks heb ik niet elke dag de tijd om een verse gezonde maaltijd te maken. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe de komende week zal gaan. Wordt vervolgd!

 

 

Reageer !

Je emailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd*