VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
Neem 5 minuten tijd voor jezelf!

Neem 5 minuten tijd voor jezelf!

Denk eens aan wat je hebt gedaan vandaag. Je stond op (misschien met tegenzin?) en maakte jezelf klaar voor de dag. Daarna waarschijnlijk ontbijt maken en je kinderen manen tot opschieten zodat ze op tijd klaar zijn voor school. Misschien haastte je je de deur uit om de kids naar de opvang of school te brengen. En dan snel door naar je werk. Of was je thuis, leuke dingen met de kids aan het plannen? En daarna?

 

Heb je wel eens stilgestaan bij hoeveel taken wij vrouwen doen op een dag? Hoeveel dingen vinken wij dagelijks af van onze overvolle to-do lijst? Meer dan we bij kunnen houden waarschijnlijk. En wanneer was de laatste keer dat je jezelf eens op je prioriteitenlijstje zette en tijd nam voor jezelf? Al was het maar 5 minuten?

Je kent het wel, van die dagen dat je de hele dag aan het rennen en vliegen bent. Woensdag is voor mij zo’n dag: in de ochtend werken, snel naar huis om te lunchen, kinderen naar sporten brengen (ok, we doen om en om met paar ouders), boodschappen doen, nog gauw wat mails of een telefoontje van het werk beantwoorden, want dan hoeft dat morgen niet, kinderen huiswerk overhoren, koken, social media checken, dat blog moet ook nog af…pff ik word soms moe van mezelf.

 

Effecten van stress

We weten allemaal wel dat het stress hormoon, cortisol, effect heeft op je lichaam. De meest schadelijke effecten zijn wel de kans op hart- en vaatziekten, kanker, vroegtijdige veroudering en meer kans op depressies.

Denk je er wel eens aan hoeveel stress je jezelf oplegt op een dag? Ik vermoed van niet. Meest zorgelijke is wel de situatie dat we ons niet meer bewust zijn van de hoeveelheid stress die er dagelijks op ons afkomt. Het is een min of meer constant iets geworden, zodat we de kleine lichamelijke signalen niet meer opmerken. De cortisol gaat nog steeds tekeer in ons lichaam, maar we merken het niet echt meer.

 

Wat kunnen we doen om dat te veranderen?

Ok, je hele leven omgooien, is misschien wat te drastisch voor de meeste mensen (en applaus voor degenen die het wel doen). Maar echte veranderingen komen in kleine stappen en dat is dus precies wat we moeten doen om stress tegen te gaan. Elke dag een kleine stap maakt uiteindelijk een groot verschil.

 

Die ene kleine stap die ik bedoel is simpel: neem 5 minuten tijd voor jezelf!

Neem 5 minuten tijd voor jezelf om iets te doen dat helemaal voor jou is. Het maakt echt totaal niet uit wat het is. Gewoon 5 minuten stil zitten met een kop thee en naar buiten staren, of een kleine wandeling, of een powernap van 5 minuten, of 5 minuten bewust ademhalen. Het maakt niet uit wat je doet, als het maar iets is dat jij wilt. Stop met wat je normaal gesproken zou doen (werken, de was, boodschappen, whatsappen of mailen etc) en ga even 5 minuten helemaal op in iets voor jou.

De volgende stap is dat je iedere dag van de komende week 5 minuten tijd voor jezelf neemt, en dan nog een week, en nog een week. En na een paar weken is het een gewoonte. En die 5 minuten per dag zorgen al voor een flinke vermindering van je stressniveau.

 

jezelf op prioriteitenlijstje

 

Wist je dat 5 minuten gelijk is aan:

300 seconden
1/12 van een uur
1/288 van een dag

Dat is zo weinig, dat lukt jou ook!

 

Dus, de uitdaging staat!

Doe jij mee? Deel met iedereen wat jij hebt gedaan in die 5 minuten door op Facebook of Twitter een leuke foto te plaatsen en gebruik de hashtag #5minutenvoorjezelf.

 

Wil je meer lezen over hoe je ontspannen de dag kan afsluiten of beginnen? Dan zijn deze boeken misschien iets voor jou:

 

<<