VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
Ben jij ook een hopeloze suiker addict en wil je er vanaf?

Ben jij ook een hopeloze suiker addict en wil je er vanaf?

Vroeger heette je een zoetekauw, tegenwoordig ben je een suiker addict als je van zoet houdt en graag een klontje suiker in je thee of koffie doet. Ik houd ook van zoet. Ik heb vooral een haat-liefde verhouding met chocolade. Soms laat ik het met gemak staan, een andere keer is die reep in no-time opgegeten en heb ik achteraf spijt. Heb jij daar ook ‘last’ van en zou iets minder suiker eten dus best mogen? Waar kun je op letten? Hieronder 13 tips.

 

Suiker maakt dik, is verslavend en slecht voor je gebit

Tot nu toe adviseerde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dat maximaal 10 procent van de ingenomen calorieën uit suikers bestonden. Ze gaan die aanbevolen hoeveelheid halveren naar 5 procent. Een volwassene zou niet meer dan 25 gram suiker, zo’n zes theelepels per dag, moeten gebruiken. Voor kinderen geldt ongeveer de helft.

Onder die 25 gram suiker die een volwassene nog maximaal op een dag zou mogen, vallen ook suikers die van nature voorkomen in vruchtensappen. Die in vers fruit, groente en melk vallen er niet onder.

 

We consumeren 24 kilo suiker per jaar!

De gemiddelde inname van suiker onder de Nederlandse bevolking is 65 gram per dag. Dat is per jaar maar liefst 24 kg! Dit zijn zowel de toegevoegde suikers als de van nature aanwezige suikers in bijvoorbeeld fruit en groente. Jongens tussen 9-18 jaar oud nuttigen zelfs 85 gram per dag! Daar is niet tegenop te bewegen!

 

Wil jij je ook veel gezonder voelen? Beperk dan je inname van toegevoegde suikers!

Je wordt niet alleen dik van suiker of krijgt er gaatjes van in je gebit. Ook tal van klachten worden gerelateerd aan een overdosis suiker. Stoppen met (geraffineerde) suikers zorgt niet alleen voor een paar kilo minder, maar heeft ook een grote invloed op je humeur, je nachtrust, je energielevel gedurende de dag, je huid en je gezondheid in het algemeen.

En goed voorbeeld doet volgen, dus als jij weinig suiker gebruikt, grote kans dat je kind dat overneemt.

Hieronder 13 tips die je kunnen helpen:

Toptip:

volg de cursus ‘40 dagen zonder suiker van Miss Natural. Een hele goede cursus die al veel mensen heeft geholpen om minder suiker te eten en dit ook vol te houden in een nieuwe levenstijl. Alle onderstaande tips komen daarin aan bod. Klik hier voor meer informatie.

 

1. Weet wanneer veel té veel is

suikerpot leegeten

FOX / Via everybodylovesbobbyhill.tumblr.com

Niet meer dan 6 theelepels per dag is het advies voor vrouwen, voor mannen is dat ongeveer 9. En voor kinderen ligt dat aantal natuurlijk nog lager, ongeveer de helft.

 

2. Bereid je mentaal voor

you ready

NBC / Via mrjoeldelrey.tumblr.com

Gewoonten heten niet voor niets gewoonten. Je hebt ze in langere tijd opgebouwd. Ook slechte gewoonten, dus wees niet verbaasd als het je in het begin wat moeite kost. Houd daar rekening mee, maar onthoud ook dat je je al snel beter gaat voelen zonder al die suikers en daar doe je het voor toch.

 

3. Houd een eetdagboek bij, een paar dagen voordat je start

Eetdagboek

Bron: www.lekkeretenmetlinda.nl

Doe dat gedurende drie normale dagen en schrijf de grootste dagelijkse suikerbronnen op.

Dan kun je nadenken over alternatieven.

 

4. Weet wat wordt bedoeld met natuurlijke suikers en toegevoegde suikers

Foto550-ATL7IJ4J (cakejes Elin bij feestje Isabel)

Bron: www.lipstickmamas.nl

Wat moet je onthouden: sommige suikers ontstaan natuurlijk, zoals in fruit, groente en (onbewerkte) zuivel. Als het om je gezondheid gaat, let dan vooral op de toegevoegde suikers. De suikers dus die als extra ingrediënt zijn toegevoegd aan producten. Die vormen het probleem.
Van fruit moet je namelijk echt heel veel eten wil het ongezond worden. Bovendien zitten er in fruit ook nog veel andere stoffen die goed voor je zijn, zoals antioxidanten en vezels.

 

5. Lees de etiketten op producten, zodat je weet hoeveel toegevoegde suikers erin zitten

etiketten

Bron: www.femmemagazine.nl

Misschien een beetje saai, maar je kunt er tegenwoordig niet meer omheen om de etiketten van producten te lezen. Je schrikt dan al snel van de hoeveelheid suiker die erin zit. Niet alleen in snoep, gebak/koekjes, chocolade, chips, frisdranken en dergelijke, maar ook in heel veel producten die je als gezond bestempelt. Zoals muesli, brood, pasta, 0% vet yoghurt, ketchup en allerhande pakjes en zakjes.

Tip: als er in de ingrediëntenlijst geen suiker staat, dan zit er geen toegevoegde suiker in. In de voedingswaardetabel kun je zien hoeveel natuurlijk suikers er in het product zitten.

 

6. Voor suiker zijn er vele benamingen. Zorg dat je weet waar je op moet letten:

Afbeelding-Consumentenbond

Op etiketten staan de ingrediënten meestal op volgorde van de hoeveelheid. Van het product wat vooraan staat, zit vaak het meeste in. Dus hoe verder van voren in de lijst suiker staat, hoe meer erin zit. Daarnaast kent suiker vele benamingen. Het overzicht hierboven van de Consumentenbond geeft de meest voorkomende weer.

 

7. Let op wat je drinkt en eet.

aantal-suikerklontjes-per-glas-frisdrank

Bron: sugarstacks.com

Volgens een Amerikaans onderzoek zorgen frisdranken voor wel 35% van de toegevoegde suikerinname van Amerikanen. Daaronder vallen alle koolzuurhoudende frisdranken, sportdranken, energie drankjes, houdbare fruitsappen en ice tea.
Drink deze drankjes dus beperkt en houd het bij water, kruidenthee, melk of zwarte koffie.

 

8. Drink ook niet teveel vruchtensappen

minder sap

Bron: theplasticroses.tumblr.com

Vruchtendranken lijken erg gezond doordat ze uit 100% fruitsap bestaan zonder toegevoegde suikers, maar het verteert veel sneller dan fruit in zijn originele vorm doordat de vezels er vrijwel uit zijn. Hierdoor krijg je eerst een piek in je energieniveau en bloedsuikerspiegel daarna een flinke daling wat ervoor zorgt dat je weer sneller trek krijgt in zoetigheid.

 

9. Neem paar keer per dag een meer vet- en eiwitrijk tussendoortje

Bijvoorbeeld Griekse yoghurt met bessen. Een hard gekookt eitje. Een handje ongezouten noten. Als je geregeld iets eet, voorkom je dat je suikerspiegel teveel daalt, met eetbuien als gevolg. En meestal resulteert dat niet in een gezonde hap…
De ideale snack zou zowel wat vet als eiwit moeten bevatten. Die geven je namelijk langer een verzadigd gevoel en houden je energie level stabiel.

 

10. Ga geen boodschappen doen als je honger hebt

Een voor de hand liggende maar je kent het vast: na je werk nog gauw even boodschappen doen. Maar eigenlijk heb je al best trek en dus bezwijk je voor die lekkere chocoladereep of snelle muffin. Je vergeet dat je met jezelf had afgesproken om gezond en minder suiker te eten. Of eigenlijk ben je het niet vergeten, maar je kunt de verleiding van het zoet niet weerstaan. Maak het jezelf dus niet zo moeilijk en ga boodschappen doen als je iets gegeten hebt. Plan wanneer je boodschappen doet. En maak vooraf een lijstje! Zo houd je je beter aan je goede voornemens om vooral gezonde producten in je boodschappenkar te gooien.

 

11. Let op met ‘low-fat’ producten

low fat

Bron: hersheys.com

Producten zonder vet zijn vaak wel wat lager in calorieën, maar ze zitten vaak vol met toegevoegde suikers of chemische toevoegingen om ze beter te laten smaken. Dus, check de ingrediëntenlijst!

 

12. Zorg dat je tussen de 7 en 9 uur slaapt per nacht

sleeping cat

Bron: mara ott / Creative Commons / Via Flickr: faust_13

Uit onderzoek blijkt dat wie niet voldoende slaapt, meer zin heeft in calorierijke voedingsmiddelen, zoals suikerrijke producten en sneller last heeft van een eetbui. Ga je behoefte aan suiker dus tegen door voldoende te slapen. Ik ben voor! Zzzzz….

 

13. Eet fruit om je behoefte aan suiker te stillen

fruit

Bron: www.froot.nl

Als je behoefte hebt aan suiker, neem dan fruit. Dat is een gezonde manier om suikers binnen te krijgen. Hierboven bij tip 4 staat al dat je je over de suikers in fruit niet al teveel zorgen hoeft te maken. Voeg je er gezonde vetten aan toe, dan heb je een complete en gezonde snack. Door de vetten doet de snack er namelijk langer over om te verteren en geeft het je langer een verzadigd gevoel.

 

Top tip: Blijf wel genieten

En last but nog least: alles waar té voor staat is niet goed, maar blijf wel genieten. Dus geef af en toe gewoon toe aan je suikerbehoefte, maar houd het beperkt en pak daarna je gezonde patroon met minder suiker weer op.

Boekentip:
Ken je dit boek al? 100% suikervrij basiskookboek. Een absolute aanrader voor als je minder suiker wilt eten. Met meer dan 80 eenvoudige en betaalbare suikervrije recepten, verkrijgbaar via www.bol.com.

suikervrij basiskookboek

Hier nog een boekentip: Een pleidooi voor echt eten.

Pleidooi voor echt eten

Michael Pollan stelt in dit boek het volgende:
• Eet alleen echt voedsel (dus onbewerkt)
• Eet niet teveel
• Eet vooral planten

Hij geeft je vervolgens drie basistips om dit te realiseren:
• eet geen producten met meer dan vijf ingrediënten
• laat producten staan die ingrediënten bevatten waarvan je de naam niet kan uitspreken
• eet niets wat je overgrootmoeder niet als voedsel zou herkennen

 

Hebben jullie moeite om van de zoetigheid af te blijven? Welke tips ga je proberen?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

3 reacties

<<