VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
Stress boosdoener van gewichtstoename bij moeders?

Stress boosdoener van gewichtstoename bij moeders?

Goed, je bent moeder van een of meer kinderen en niets lijkt je geluk meer in de weg te staan. Voordat je die fantastische kinderen kreeg, had je je voorgenomen snel weer aan het sporten te gaan, want jij zou niet veranderen in een moeder die alleen maar voor haar gezin zorgt en zichzelf vergeet… Dus je bent actief, sport regelmatig en eet best gezond. Maar toch merk je na een tijdje dat je je gewicht nog niet op peil krijgt. Hoe komt dat? En beter nog, wat doe je eraan?

 

Als (jonge) moeder weet je inmiddels vast hoe het is om stress te hebben. De combinatie van werk, de zorg voor de baby/kinderen en het huishouden kan behoorlijk wat spanning geven. En hoewel stress onvermijdbaar lijkt, heeft het behoorlijk wat invloed op je gezondheid. En niet alleen op hoe je je voelt. Ook je gewicht leidt onder stress.

Je hebt vast wel eens gehoord van het stresshormoon cortisol. Wanneer we spanning ervaren, laat ons lichaam grote hoeveelheden van dit hormoon vrij in ons bloed. In een gezonde dosis zorgt dit voor voldoende energie. In grote hoeveelheden juist voor een verlangen naar suiker, zout en vet voedsel. Niet zo bevorderlijk voor ons gewicht… Het vervelende is dat dit verlangen niet meer verdwijnt, ook al hebben we de stress weer onder controle.

 

Waarom grijpen we naar vet, suiker en zout?

Als je je even niet zo fijn voelt (druk op je werk, deadlines niet gehaald, kindje dat niet wil slapen, fikse ruzie met je geliefde), hoe lekker kan het dan zijn om een flinke bak chips weg te eten, of je te buiten te gaan aan een bak zoute popcorn of een heerlijke plak Tony Chocolonely!

Dat zalige gevoel van vette, zoete en zoute voeding zorgt ervoor dat in onze hersenen stofjes vrijkomen die ons een plezierig gevoel geven en onze spanning verminderen. Dat is op zich prima. Minder fijn is dat onze hersenen dit voedsel in verband gaan brengen met dit prettige gevoel van verlichting. We blijven daarom ook op ontspannen momenten naar chips, chocola en snoep grijpen.

 

Cortisol maakt dik

Cortisol is om nog een andere reden slecht voor ons gewicht. Het stresshormoon stimuleert namelijk de vetopslag, en dan met name rond de organen. Dit buikvet is ronduit gevaarlijk voor onze gezondheid. Het kan namelijk leiden tot een verhoogd cholesterol, een hoog insulinegehalte, obesitas, versnelde veroudering, depressie, diabetes, astma, spijsverteringsproblemen en hartziekten. Allemaal zaken die we niet willen!

 

Maak korte metten met stress

Hoewel het een illusie is om als moeder helemaal stressloos door het leven te gaan, kun je zelf wel veel doen om stress te verminderen. Neem bijvoorbeeld pauze tijdens je werk en maak een lunchwandeling, want buitenlucht vermindert stress. Probeer daarnaast een paar rustmomenten in je dag in te plannen, doe ontspanningsoefeningen en lach zoveel je kunt! Want lachen verlaagt je stressniveau direct. Maak het jezelf ook gemakkelijk met gezond eten. Kook in het weekend bijvoorbeeld grotere hoeveelheden die je invriest. Zo heb je geen stress, maar wel altijd een gezonde maaltijd bij de hand. En drink vooral heel veel water en groene thee!

 

Meer tips voor gezonde actieve moeders? Klik dan hier.

Zoek je verantwoorde maar ook lekkere recepten zonder al teveel koolhydraten? Probeer dan het 7×7 Afslank Receptenboek!

<<