VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
Tips om je kind op gezond gewicht te houden

Tips om je kind op gezond gewicht te houden

Je kind op gezond gewicht houden doe je in de eerste plaats door gezond eten en voldoende bewegen. Maar wat is gezond eten en hoeveel moet je kind minimaal bewegen per dag? Veel moeders vinden dat toch wel lastig. En hoe pas je dat in je drukke dagschema in? Dit artikel geeft praktische tips en adviezen.

 

Voor een klein lijfje in de groei is onbewerkt eten heel belangrijk. Vervang koekjes, chocola en ketchup daarom door echte voeding: verse vis, vlees, groenten, fruit, eieren, noten, zaden en pitten. Je hoeft niet bang te zijn dat je uren in de keuken staat. Echt eten is namelijk gemakkelijker dan het lijkt en je kind zal je zijn leven lang dankbaar zijn, dat je hem of haar dit hebt geleerd. En af en toe iets lekkers mag natuurlijk!

 

Echt eten tijdrovend?

Een handje noten en rozijnen of een paar (gedroogde) abrikozen voldoen al als gezond tussendoortje. Voor de maaltijd kun je denken aan een paar cherrytomaatjes, plakjes komkommer, reepjes wortel en paprika als groenten en voor gezonde eiwitten volstaat een gebakken eitje al. Mijn kinderen zijn fan van een spiegelei, door hen een ‘sop’ eitje genoemd. Ook een moot verse zalm of een biefstuk zijn zó gebakken. Met daarnaast bijvoorbeeld zilvervliesrijst met kruidige linzensaus of volkoren pasta met verse kruiden en pijnboompitten heb je een lekkere én gezonde maaltijd. Geef je kind verder vooral water, (kruiden)thee en groentesap te drinken.

 

Hongergevoel herkennen

Gezond eten is ook gematigd eten. Als je kind meer calorieën binnenkrijgt dan hij nodig heeft, slaat hij het teveel aan voedingsstoffen op in zijn lichaam en komt hij aan. Leer je kind daarom naar zijn lichaam te luisteren. Vertel je kind dat een rommelig gevoel in zijn maag betekent dat zijn lichaam energie nodig heeft. Leer hem dat gezonde voeding ervoor zorgt dat het gevoel voorbij gaat. Zo leert hij herkennen wanneer hij honger heeft en wanneer zijn knorrende maag overgaat in een voldaan gevoel. Dit voorkomt overeten.

 

Minimaal 1 uur per dag bewegen

Naast gezond eten is het belangrijk dat je kind minimaal één uur per dag beweegt. Laat hem bijvoorbeeld lopend of met de fiets naar school gaan en na schooltijd tot aan het avondeten lekker buiten spelen (op je vrije dag). Stel ook grenzen aan televisie kijken, gamen of social media. Bijvoorbeeld een half uur per dag of pas nadat je kind buiten heeft gespeeld of heeft gesport. Vraag ook eens na bij de kinderopvang of BSO hoeveel ze met de kinderen bewegen en kies desnoods een Sport BSO. Dan weet je zeker dat je kind voldoende aan bewegen toekomt. Ook aan de intensieve beweging die hij minstens twee keer per week nodig heeft.

 

Intensief bewegen?

Intensief bewegen is beweging waar een kind echt moe van wordt, zoals tijdens een lange wandeling of bij sporten. Ga dus met het hele gezin naar buiten in het weekend, daar knap je zelf ook van op. Laat je kind daarnaast een sport kiezen die hij leuk vindt en die hij eventueel samen met vriendjes kan doen. Handig, want dan kun je als ouders om de beurt de kinderen brengen en halen en dat scheelt weer kostbare tijd. Weet je kind niet zo goed wat het leuk vindt? Bij de meeste sporten kun je een gratis proefles volgen, zodat de kinderen kunnen ervaren wat het is.

 

Voldoende slapen

Zorg er tenslotte voor dat je kind voldoende slaapt. Slaap is heel belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Het heeft invloed op zowel de groei van het lichaam als de hersens. Wanneer kinderen niet voldoende slapen kan een groeiachterstand zelfs het gevolg zijn! Structureel te weinig slaap kan de stofwisseling verstoren, waardoor kinderen zwaarder kunnen worden.

 

Opzoek naar meer tips over een gezonde lifestyle? Klik hier.
En misschien vind je dit ook leuk om te lezen: hoelahoepen als workout voor drukke mama’s?

1 reactie

<<