VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
Uitgebalanceerd eten? Zo doe je dat!

Uitgebalanceerd eten? Zo doe je dat!

Gezond eten is één ding, maar hoe zorg je ervoor dat je er een uitgebalanceerd eetpatroon op nahoudt? Door te weten wat de beste momenten zijn om koolhydraten, eiwitten en vetten te eten, uit te proberen welke portiegrootte voor jou werkt en te leren wat je moet eten om optimaal gezond te blijven.

 

Als drukke mama’s kunnen we wel wat hulp gebruiken bij uitgebalanceerd eten, dus ik vroeg aan Anita Mulderij, voedingsdeskundige, wat het precies is en of ze tips heeft hoe we dat het beste kunnen doen.

 

Wat is ‘uitgebalanceerd eten’?

Elk mens heeft weer andere voeding nodig om gezond en vol energie door het leven te kunnen gaan. Een uitgebalanceerd voedingspatroon is hierbij van belang. Maar wat betekent ‘uitgebalanceerd eten’ precies? Het heeft uiteraard te maken met wat je eet: voldoende fruit en groenten, volle granen, meer vis, gevogelte, bonen en peulvruchten en minder rood vlees en over het algemeen minder vette voeding met een hoog suikergehalte. Maar dat is uiteraard niet alles. Uitgebalanceerd eten gaat ook over de momenten waarop je eet en hoeveel je eet.

 

1 Voedingsbehoeften

Iedereen heeft andere behoeften als het aankomt op voeding. Het is afhankelijk van je leeftijd, je gewicht, je conditie en je geslacht. Er bestaan talloze richtlijnen, maar onthoud vooral dat de richtlijnen van koolhydraten, gezonde vetten en eiwitten het belangrijkst zijn. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheden van suiker, transvetten en zout zijn maximale richtlijnen die niet voor iedere persoon goed werken. Knoop daarbij in je oren dat je het altijd met mate tot je neemt. Het beste kun je suiker en transvetten volledig weglaten uit je voeding. Dit doe je door onbewerkt te eten. Zout kun je dan zelf toevoegen in de vorm van zeezout. Op deze manier zal je er niet snel teveel van binnen krijgen.

 

2 Portiegrootte

Hoe groot moeten je porties zijn als je gezond wilt eten? Het aantal grammen of milliliters zegt nu eenmaal niet iedereen meteen heel veel. Gelukkig bestaan er handige trucjes voor om nooit meer te vergeten hoeveel je waarvan ongeveer moet eten. Zo is je gebalde vuist de hoeveelheid koolhydraten (quinoa, havermout, zoete aardappelen) die je per portie kunt eten. De hoeveel eiwitten, zoals gevogelte of vis, kun je vergelijken met de grootte van je handpalm.

 

3 Wanneer eet je wat?

Dan is het ook nog van belang te bedenken wanneer je welke voedingsstoffen het beste kunt eten (en daarmee het beste in je opneemt).

Ontbijt

Begin je dag het liefst met genoeg eiwitten, bijvoorbeeld door te ontbijten met een eitje, zalm of zuivel. Eiwitten geven je metabolisme een boost en zorgen voor een langdurig vol gevoel. Belangrijk: sla je ontbijt vooral NIET over!

Lunch

Maak een lunch bestaande uit eiwitten en langzame koolhydraten. Die koolhydraten heb je nodig voor je energie en voorkomt een middagdip. Eet bijvoorbeeld quinoa met zalm of kip, of een salade met peulvruchten.

Avondeten

Ook ’s avonds zijn eiwitten van belang. Zolang je ze maar combineert met groenten en gezonde vetten, die je lichaam gebruikt om ’s nachts te herstellen. Denk aan vis zoals makreel of sardines, noten en olijfolie. Belangrijk is om de helft van je bord zeker te vullen met groenten en dit aan te vullen met vlees, vis of ei.

Snacks

Ook niet onbelangrijk: snacks! Ga in de ochtend na het ontbijt voor toast met notenboter en banaan of een smaakvolle dip met verschillende rauwe groenten. In de middag kun je het beste kiezen voor wat fruit en noten.

 

Kortom, uitgebalanceerd eten is niet moeilijk, maar je moet wel even weten wat je moet doen.

 

Ben je op zoek naar meer informatie of wil je heerlijke koolhydraatarme recepten uitproberen, kijk dan eens naar het 7 x 7 Afslankreceptenboek. Daarin staan niet alleen recepten, maar krijg je ook heel veel informatie over voedingsmiddelen en wat wel en niet goed voor je is.

 

 

Reageer !

Je emailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd*