VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
Voordelen van hardlopen

Voordelen van hardlopen

Hardlopen deed ik al een tijdje en een uitdaging ga ik ook niet uit de weg. Maar een marathon stond nu niet direct bovenaan mijn bucketlist. Toch gaat het gebeuren. Als alles goed gaat en er komen geen blessures, dan sta ik zondag 27 september 2015 samen met een groepje andere malloten (of beter: sportievelingen) aan de start van de marathon in Berlijn!

Ik vind hardlopen heerlijk. Lekker buiten bezig zijn en door de inspanning mijn gedachten laten oplossen. Niet dat ik nergens aan denk, juist wel, maar terwijl de kilometers vorderen, raakt mijn hoofd weer fris en leeg en komt er ruimte voor nieuwe ideeën. Natuurlijk heb ik niet altijd zin om te gaan, maar als ik dan toch ga, ben ik altijd weer blij en energiek als ik terugkom. Het trainen voor de marathon is nu nog een extra stok achter de deur om toch te gaan.

Maar de motivatie om te gaan hardlopen is natuurlijk voor iedereen anders. Velen beginnen eraan omdat ze fitter willen worden of willen afvallen. Je hoeft er niet voor naar de sportschool, doet gewoon je hardloopschoenen aan en rent de deur uit. Op een moment dat het jou uitkomt.

 

Zowel mentale als fysieke voordelen

Veel hardlopers zullen het met me eens zijn dat hardlopen je mentaal veel kan brengen. Energie, focus, balans in je dagelijks leven en meer zelfvertrouwen. In ieder geval tot de volgende loop dan.. Maar hoe zit het dan met de fysieke voordelen?

Net als elke vorm van fysieke inspanning zorgt hardlopen er onder andere voor dat:
– je lijf sterker wordt
– je gewicht afneemt of op peil blijft
– je stress niveau verlaagt doordat de aanmaak van cortisol vermindert
– je cholesterol verlaagt
– de kans op hart- en vaatziekten vermindert

Roparun 2013

Bron: Foto Nevens.be – Roparun 2013

 

Minder bekende voordelen

Maar er zijn nog een aantal andere fysieke voordelen van hardlopen. Voordelen waar je waarschijnlijk minder mee bekend bent, maar die zeker de moeite van het vermelden waard zijn.

1. Houd borstkanker buiten de deur

Nee, hardlopen is geen medicijn tegen borstkanker, maar voorkomen is beter dan genezen en hardlopen kan de risico’s op sommige vormen van kanker helpen verminderen. Hardlopen, en een goede conditie in het algemeen, kan je ook helpen, indien je wel chemotherapie moet ondergaan, om dit beter aan te kunnen.

2. Leef langer!

Wie wil nu niet een langer, gezonder en gelukkiger leven leiden? Maar wel graag in goede gezondheid. Slechts 30 minuten beweging/lopen per dag geeft al een langere levensverwachting.
Dit geldt zelfs voor rokers en mensen die hersteld waren van kanker. Dat betekent niet dat je super fanatiek iedere dag jezelf in ‘het rood’ moet rennen. Integendeel, uit onderzoek blijkt dat 3 keer per week in een rustig tot normaal tempo ideaal is voor een langere levensverwachting.

3. Gezondere look

Een gezondere look heeft niet alleen te maken met gewichtsverlies of een slanker postuur, maar met een gezonde glans. Door het hardlopen verbetert je doorbloeding en dat resulteert in een gezonde glans, tot lang na je hardlooprondje.

 

Actief blijven is altijd goed voor je, wat voor sport/activiteit je ook doet. Buiten hardlopen zijn er nog zoveel andere opties. Kies vooral iets wat bij je past. Niet iedereen heeft een passie voor hardlopen. Bouw het ook langzaam op, om blessures te voorkomen. Heb je overgewicht, overleg dan met je huisarts of hardlopen geschikt voor je is. Maar maak in ieder geval tijd om fit en actief te blijven. Zowel mentaal als fysiek levert het je zoveel op.

 

Ps: ik zal hier af en toe verslag doen van mijn training voor de marathon.

Cecilia

1 reactie

<<