VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
Weg met dat gesnotter: 5 tips voor meer weerstand

Weg met dat gesnotter: 5 tips voor meer weerstand

Iedere moeder weet dat kleine kinderen vaak ziek kunnen zijn. En als je werkt, komt een ziek kind vaak niet zo goed uit. Hoe lief ze ook zijn en hoe graag je ook voor ze zorgt – juist als ze ziek zijn – op je werk moet je het allemaal maar zien te regelen. Vervanging op je werk of oppas thuis. En zijn je kinderen net weer beter, zal je zien dat je zelf ziek wordt!

 

In de herfst komt dit nog vaker voor. Het is dan moeilijker om een goede weerstand te behouden. We zitten veel meer binnen, met de verwarming aan en de ramen dicht. Zo krijg je minder frisse lucht en krijgen bacteriën de kans zich te vermenigvuldigen en zie daar, een verkoudheid is zo gevat.

 

Daar zit je niet op te wachten. Zorg dus voor voldoende weerstand. Zowel voor jezelf als voor je kinderen. Doe je voordeel met deze 5 tips voor meer weerstand, dan jij zit deze herfst en winter niet snotterend op de bank!

 

Je weerstand krijgt een boost als je:

1. genoeg slaapt
2. gezond eet
3. genoeg beweegt
4. genoeg buitenlucht krijgt
5. en als je zorgt dat je genoeg ontspant.

Al deze dingen zorgen ervoor dat je lichaam sterker wordt en daarmee minder vatbaar voor ongewenste bacteriën en dergelijke.

 

1.Zzzzzz….welterusten

Je moet er altijd voor zorgen dat je voldoende slaapt, zodat je overdag fit en energiek bent, maar in de herfst is dit nog belangrijker. Je lijf heeft meer moeite om je weerstand te behouden, dus slaap voldoende om je weerstand op peil te houden. Tijdens je slaap herstelt je lichaam namelijk, zodat je de volgende ochtend weer fit en vrolijk op kunt staan. Probeer zoveel mogelijk op eenzelfde tijdstip te gaan slapen en wakker te worden en test met hoeveel slaap jij optimaal functioneert.

 

2.Eet gezond en gevarieerd

We weten wel dat gezond en gevarieerd eten nodig is voor een goede weerstand, maar welke voedingsmiddelen geven je weerstand nu echt een boost? Uiteraard zijn dat fruit en groenten. Vol met vitamines, mineralen en vezels. Ook super voor je weerstand zijn noten, yoghurt, vis, olijfolie en aardappelen.
Eet in de herfst ook niet te koud. Pas je aan het seizoen aan en eet meer warme gerechten zoals soep en minder salades. Eet voldoende vezels en drink volop, belangrijk voor een gezonde darmflora en daarmee voor meer weerstand.

 

Probeer eens deze typische herfstgroenten:

1. Pompoen: heerlijk in soepen en stoofschotels (bevat vitamine B1 en E)
2. Pastinaak: maak er een puree van of heerlijke pastinaak chips uit de oven (bevat vooral veel B-vitamines)
3. Kastanjes: gepoft smaken ze een beetje naar aardappel, rauw meer naar noten (bevatten vooral vitamine B1, vitamine E, foliumzuur, kalium en zink)
4. Rode kool: heerlijk met hachee (bevat vitamine B6 en vitamine C)
5. Paddenstoelen: in wok gerechten of gebakken door een lauwwarme salade (bevat vitamine B1 en kalium)

 

Twijfel je of je genoeg vitamines binnenkrijgt? Neem dan een multivitamine. Op DeOnlineDrogist.nl vind je een uitgebreid assortiment producten van zeer goede merken.

Voor de kinderen vind ik de Dino Multi tabletten van Orthica een goede keuze, of die van Optimax met aardbei smaak. Kinderen hebben een andere dosering nodig van de werkzame stoffen in multivitamines, dus kies voor je kind altijd voor een speciale kinder multivitamine.

pompoenpastinaak (1)

3.Let’s move it!

Als je vermoeid bent en een laag energieniveau en weerstand hebt, is sporten wel het laatste waaraan je denkt. Maar toch is dat dan juist goed! Als je beweegt maak je namelijk endorfine aan en daarnaast zweet je met het sporten de afvalstoffen uit je lichaam. Dit geeft je een energieker en fitter gevoel. Ga dus lekker sporten in de sportschool, maak een wandeling door het bos (of de stad), of ga een eind fietsen.

 

4. Genoeg licht/buitenlucht

Omdat in de winter de vitamine D-spiegel van de gemiddelde Nederlander tot een dieptepunt daalt, voelen veel mensen zich lusteloos en daar komt de term ‘winterdepressie’ vandaan. Ga het tegen door lekker veel naar buiten te gaan. Daglicht is goed en frisse lucht houdt je lichaam gezond. Heb je structureel weinig energie, dan kan het zijn dat je een tekort hebt aan vitamine D hebt. Dit kun je aanvullen met een vitamine D supplement.
Zorg ook voor frisse lucht in huis door regelmatig de ramen open te zetten en was vaker je handen. Zo ben je minder vatbaar voor allerlei rondvliegende virussen.

 

5.Ontspanning

Naast het drukke leven dat je leidt met de zorg voor je gezin, werken, sociaal leven e.d., is het ook belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Dat heb ik op deze site al vaker gezegd, maar ik ben er echt van overtuigd dat als je goed voor jezelf zorgt en regelmatig tijd neemt voor ontspanning, je dan ook een betere/fijnere/meer ontspannen moeder bent. Met elke dag een momentje voor jezelf om te ontspannen, krijg je al meer energie. Doe vooral wat je zelf leuk vindt: lees een boek, schrijf een blog, maak een wandeling of doe even lekker helemaal niks.

hot cup of tea fireplace 2fietsen-herfst

 

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen:

5 x een meer geduldige moeder
De kracht van Groene Smoothies

 

Bron foto boven artikel: Ellen van den Beld – thanks El!

2 reacties

  1. Avatar
    sunny mama november 06, 2015

    Dit zijn inderdaad echt ‘de 5 geboden voor een goede weerstand’.

    Wat ik weleens doe, wanneer ik snipverkouden ben, is naar het zwembad gaan. Van het zwemmen zelf sterk je weer een beetje aan, maar de chloor in het water helpt ook om vastzittende slijmen op te lossen… werkt héél goed!

    Hallo Sunny!

    • Avatar
      Cecilia november 06, 2015

      Dat is ook een heel goede tip Sunny! Vooral mijn oudste heeft er geregeld last van en die houdt gelukkig enorm van zwemmen, dus dat is geen straf. Fijn weekend!

<<