VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
Word jij ook zo gek van het woord ‘druk’?

Word jij ook zo gek van het woord ‘druk’?

Hoe is het? Ja goed hoor, wel druk! Dat antwoord krijg je als je aan een vriendin vraagt hoe het gaat. Vraag je aan een collega, familielid of moeder op het schoolplein hoe het gaat, is het antwoord ook steevast “goed hoor, maar wel druk.”

 

Wij vrouwen kunnen onszelf heel goed een stressvol leven bezorgen. Want heb jij het ook altijd zo druk? Ren jij ook de hele dag van afspraak naar afspraak? Check je continu je sociale media? Heb je te weinig tijd om dingen voor jezelf te doen? Heb je het dus ook zo druk?

Ik heb mijn agenda eens bekeken en tot de zomervakantie is er ieder weekend al iets gepland. Dat is 3 maanden vooruit! Kinderverjaardagen, sporttoernooien, borrels van het werk, etentjes met bekenden die ik al lang niet hebt gezien, geplande familiebezoeken want die zie ik anders ook te weinig. En de afspraken van gezinsleden lopen ook vaak door elkaar. Help, waar is de oppas?

 

Druk zijn is kiezen voor de makkelijke weg

Veel mensen vinden het stiekem wel lekker om het zo druk te hebben. Dan lijken ze belangrijk en ambitieus. Maar volgens de Britse psycholoog Tony Crabbe is druk zijn helemaal niet interessant. Een vol en actief leven is leuk, maar de drukte die veel mensen nu ervaren is slecht voor onze gezondheid, relaties en zelfs je carrière. Volgens Crabbe zegt het feit dat we het altijd zo druk hebben, meer over ons onvermogen om keuzes te maken. Hij heeft er een interessant boek over geschreven: ‘Busy: how to thrive in a world of too much’.

 

We denken dat we het zo druk hebben omdat we zoveel moeten doen. Maar eigenlijk gaat het meer om het feit dat we overspoeld worden door het enorme aanbod aan mogelijkheden en informatie. We moeten voor ons gevoel ‘altijd aanstaan’. Altijd online en bereikbaar (willen) zijn.

 

Maar volgens Crabbe is druk zijn kiezen voor de makkelijke weg. Het is makkelijker om maar hard te werken en te proberen alles af te krijgen, dan na te moeten denken over wat je echt wil doen.
En het is niet alleen een illusie om alles af te krijgen, het is ook ongezond om het zo druk te hebben. Het gaat ten koste van de dingen waar we echt gelukkig van worden, zoals relaties, zingeving en gezondheid.

 

druk - twee ijsberen - wat ga je doen

 

Laten we het dus anders doen!

We moeten dus anders gaan nadenken over druk. Want het aanbod aan mogelijkheden en informatie wordt echt niet minder, eerder meer.

 

Een paar tips:

 

1. Kies je eigen sociale leven

WhatsApp, Facebook, Twitter, email, LinkedIn, Instagram. Zoveel sociale platforms, zoveel om bij te houden. Laat staan alle nieuwssites en blogs die je volgt om een beetje op de hoogte te blijven van het wereldnieuws en andere onderwerpen die je interesse hebben als hippe mama. Wees eens kritisch en weersta de verleiding om iedere 10 minuten je sociale media te checken. Hoe beter je dat lukt, hoe duidelijker het zal worden wat echt belangrijk voor je is.

 

2. Doe minder en doe wat je doet beter

Dat betekent dat je keuzes moet maken. Focus op de dingen die er toe doen. Je moet vooral niet meer alles wíllen doen. Check je email op je werk op vaste tijden. Bouw bewust tijd in je agenda voor moeilijke taken en projecten die denkwerk en creativiteit vereisen. Het gaat erom dat je die dingen doet die echt belangrijk zijn en zo het verschil maakt.

 

3. Richt je aandacht op de mensen die er toe doen voor je

Kies jij nog bewust je sociale activiteiten? Of loopt jouw agenda over van de afspraken die er in staan omdat het eigenlijk zo hoort? Allemaal leuk en gezellig, maar wat als ze gaan aanvoelen als een verplichting? Als je agenda zo vol zit, dat spontane bezoekjes er niet meer inzitten en je je sociale agenda eerder als een to do lijst beschouwt die afgevinkt moet worden? Juist die spontane dingen brengen de leukste ontmoetingen en gezelligste avonden. Maar daar is nog maar zelden ruimte voor.

Om je gevoel van drukte te verminderen geef je beter bewuste aandacht aan de 15 belangrijkste relaties in je leven.

 

4. Vertraag en neem tijd om na te denken

Gewoon eens lekker helemaal niets doen. Uit het raam staren en een beetje mijmeren. Mediteren of in ieder geval een paar minuten bewust ademhalen. Met aandacht koken en eten. Wandelen met een vertraagde pas en bewuste aandacht voor de natuur.

 

Dus werkende mama’s, schrap het woord ‘druk’ uit je woordenlijst. Doe minder maar wat je doet beter. Leef met bewuste aandacht voor degenen die je liefhebt. Probeer je sociale leven minder te plannen als het afvinken van een to do lijst. En ervaar wat dat doet met je stressniveau, je energie en gevoel van drukte.

Interessant om te lezen zijn deze twee boeken van Tony Crabbe:

 

Tagged

<<