VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
Zo laad je jezelf op

Zo laad je jezelf op

Herken je dat? Je komt thuis uit je werk, maakt het eten klaar, stopt je kinderen in bed en ploft op de bank. Even journaal kijken, beetje rondzappen op televisie maar als je dan een boek probeert te lezen val je bijna in slaap. Zo moe ben je. Maar het is pas 21.30 uur…Hoe laad je jezelf op?

 

Als werkende mama kun je je soms futloos en vermoeid voelen. Je hebt totaal geen energie meer. De kinderen, je werk en huishouden, sociaal leven. Alles vraagt je aandacht, maar je krijgt het even niet voor elkaar om leuk mee te doen. Je hebt er gewoon de energie niet voor.

 

Even opladen

Als de batterij van onze telefoon leeg is, dan stop je de lader in het stopcontact en laad je hem weer op. Waarom zouden we dat niet ook met onszelf doen? Even onszelf opladen. Maar hoe doe je dat?

 

Bedenk waar je positieve energie van krijgt

We krijgen positieve energie als we fanatiek trainen voor bijvoorbeeld een marathon of door bepaalde uitdagingen aan te gaan, wandelingen te maken in de natuur of mooie boeken te lezen. Maar vooral door interactie met anderen. Wij mensen kunnen onszelf draadloos opladen aan elkaar. Door het voeren van mooie gesprekken, verliefd te worden, samen met anderen iets te ondernemen. Dan ervaren we een gevoel van voldoening en ‘ertoe doen’. Hoe mooi is dat?

 

Alles wat we doen kost energie, maar geeft ook energie. Als je tenminste dingen doet waar je blij van wordt. Hoe krijg je weer positieve energie? Voor mij werken deze zaken heel goed:

o Sporten: even mijn hoofd leeg rennen, rust zoeken in yoga of juist een paar gewichten tillen;
o Een dag doen waar ik zin in heb: dagje sauna , een wandeling door mooie natuur, ‘nee’ zeggen tegen bezoek, schrijven voor mijn blog;
o Met vrienden afspreken die me energie geven. Waar ik blij van word. Een fijne avond met goede gesprekken geven me energie voor dagen;
o Me-time: ik kan ervan genieten en heb het nodig om af en toe alleen te zijn. En de meeste mensen hebben dat nodig. Je kunt niet de hele dag ‘open’ staan voor anderen. Je hebt ook tijd voor jezelf nodig;
o Muziek: ernaar luisteren, heel hard meezingen (in de auto of onder de douche ) en er lekker op dansen. Heerlijk!

 

Ga sporten

Niets zo verleidelijk als ’s avonds na een lange werkdag op de bank te ploffen. Wijntje erbij en even helemaal niets. Heerlijk. Maar heb je last van futloosheid, dan kun je beter wèl in beweging komen in plaats van op de bank te blijven zitten. Want door beweging produceert je lichaam endorfines waar je een fijn gevoel van krijgt en daardoor krijg je energie! Natuurlijk hoef je je niet iedere avond in het zweet te werken in de sportschool. Een wandeling na het eten in de buitenlucht, doet ook al veel goeds voor je. En een keer een avond helemaal niks is natuurlijk ook prima!

 

Bekijk je eetpatroon

We weten het allemaal wel, van suiker word je moe. Probeer dus suikers en bewerkte voeding zoveel mogelijk uit je eetpatroon te laten. Vergeet ook niet te ontbijten. Een goed, gevarieerd ontbijt geeft je de juiste energie om je dag te starten. En een paar gezonde tussendoortjes op een dag naast de hoofdmaaltijden houden die energie op peil.

 

Met energie geef je energie

Bedenk dat als jij meer energie hebt, je ook meer energie kunt geven en alles je veel makkelijker afgaat. Als je goed voor jezelf zorgt, actief leeft, lekker in je vel zit en energie hebt, dan kun je ook beter voor anderen zorgen. Je kinderen, partner, werkgever. Ze zullen het merken!

 

Een heel leuk boek om eens te lezen is ‘Meer energie’ van Meijke van Herwijnen. Pagina na pagina lees je hier hoe je iets doet aan je futloosheid en moeheid.

Meer energie
Meer energie

€ 14,99

 

 

 

 

 

 

enegie krijgen

<<