VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
Zo maak je je dromen waar in 2017

Zo maak je je dromen waar in 2017

Grijs en druilerig, zo zag het weer eruit ik toen ik vanochtend om 08.30 naar buiten keek. Maar ik voelde me allerminst grijs en druilerig. Eerder een beetje opgewonden. Net zoals elk jaar met Oudejaarsdag. Een verwachtingsvol gevoel: we sluiten een jaar af en beginnen aan een nieuw jaar.

 

Een heel nieuw jaar vol mogelijkheden. Een nieuw jaar vol kansen om je dromen waar te maken.

 

Januari komt van de Latijnse woorden mensis Ianuaris, de maand van Janus. Janus werd door de Romeinen gezien als de god van de poorten, maar ook als de god van het begin en het einde. Janus heeft dan ook twee gezichten: eentje kijkt terug naar het verleden, de ander naar de toekomst. Niet voor niks dus dat we op Oudejaarsdag graag terugkijken naar het afgelopen jaar en vooruitkijken naar en plannen maken voor het nieuw jaar dat voor ons ligt.

 

Goede beslissingen

Een lijstje met goede voornemens heb ik niet. Ik geloof dat je beter van ‘goede beslissingen’ kunt spreken. Maar hoe zorg je er nu voor dat je die goede beslissingen ook daadwerkelijk maakt?
Wat inmiddels uit veel onderzoeken wel blijkt, is dat je iets moet DOEN om je dromen waar te maken. En dan maakt het niet uit of het nu gaat om een paar kilo afvallen, een nieuwe droombaan, een perfecte werk-privé balans of eindelijk die mooie reis maken. Er alleen maar over dromen leidt niet tot resultaat. Je lichaam komt dan in een relaxte inactieve staat. Niet echt bevorderlijk om daadwerkelijk iets te doen.

 

Hoe dan wel?

In Psychologie Magazine stond een artikel over de wetenschappelijk onderbouwde WOOP-methode van Gabrielle Oettingen. Simpel gezegd betekent het dat je je doelen zo concreet mogelijk moet maken en dat doe je in 4 stappen. Daarna weet je wat je te doen staat.

Dus, heb je geweldige voornemens voor 2017? Loop dan door het stappenplan en wie weet heb je ze eind 2017 allemaal waargemaakt.

Zelf droom ik van een fittere, gezondere leefstijl, meer bezoekers op mijn website en een betere werk-privé balans. Om zo meer energie en tijd te hebben voor de mensen die me lief zijn.

 

Stap 1: Stel je je wens concreet voor

Neem de tijd om je droom of goede voornemen helemaal voor te stellen. Wees zo concreet mogelijk. Dus niet: ‘fitter worden of afvallen’, maar ‘5 of 10 kilo afvallen in 5 maanden’. Niet: ‘nooit meer snoepen’, maar ‘door de week niet meer snoepen’. Houd de doelstellingen haalbaar. Sluit je ogen en stel je helemaal voor hoe het zou zijn als je die droom waarmaakt.

 

Stap 2: stel je de uitkomst voor

Heb je je droom helder voor ogen? Probeer je dan nu zo levendig mogelijk voor te stellen wat het realiseren van die droom je zal opleveren. Wat verandert er in positieve zin in je leven als je die paar kilo bent afgevallen, je een andere baan hebt of meer tijd voor jezelf hebt gecreëerd? Denk aan de fijne gevoelens die daarbij horen. Aan het tevreden gevoel dat je hebt als je meer tijd voor jezelf hebt en minder ‘moet’, of je buik niet meer hoeft in te houden in je favoriete kleding. Hierdoor versterk je je motivatie om er echt mee aan de slag te gaan.

 

Stap 3: maak een lijst van hindernissen

Ok, je weet nu als het goed is precies wat je wilt en waarom. Dat is mooi. Maar tussen nu en het bereiken van je dromen liggen nog een paar hindernissen. En meestal een paar hardnekkige, want anders had je je dromen al wel gerealiseerd.

Om je wil om je dromen te realiseren om te zetten in praktische stappen zal je jezelf kritisch moeten bevragen. Waarom is het tot nu toe niet gelukt? Denk aan situaties waarin je niet deed wat je wilde doen: je rookte toch weer een sigaret, je zwichtte toch voor een zak chips, je ging niet twee keer in de week hardlopen, etc. In wat voor situatie was je toen? Wie was er bij je? Hoe voelde je je? Wat deed je?

Het kan bijvoorbeeld zijn dat je erachter komt dat je gaat eten als je teleurgesteld bent in iets of iemand, ’s avonds geen puf meer hebt om te sporten, gaat roken omdat die ene vriendin je er steeds eentje aanbiedt en je die niet kunt weerstaan.

 

Stap 4: Stel je plan op

Nu je weet wat jouw persoonlijke struikelblokken zijn is het tijd voor de laatste stap: je plan. Je kunt hiervoor een handig hulpmiddel uit de motivatiepsychologie gebruiken, namelijk het ‘als-dan-plan’.
Daarin beschrijf je kort en helder wat je je voortaan precies gaat doen om je toch aan je voornemen te houden als er een struikelblok op je pad komt. Zet daarbij het struikelblok in het als-gedeelte en het gedrag waarmee je dat struikelblok voortaan zult omzeilen in het dan-gedeelte.

Onthoud die zinnetjes goed. Je zult er veel profijt van hebben in situaties die lastig voor je zijn.
Voorbeelden van als-dan-zinnen zijn: ‘Als ik teleurgesteld ben en merk dat ik iets wil eten, dan ga ik eerst een wandeling maken’, ‘als ik ’s avonds op de bank wil ploffen, dan trek ik mijn sportkleren aan en ga ik eerst hardlopen’ of ‘als ik merk dat ik afgeleid word bij een werktaak, dan zoek ik een stille ruimte op om te werken’.

 

Maak het niet te ingewikkeld voor jezelf. Je gedrag aanpassen kost tijd. En dat is moeilijker vol te houden als je op veel vlakken goede voornemens hebt. Maak er bijvoorbeeld drie en houd je daaraan. Je zult merken dat je je veel beter voelt over jezelf als die drie dingen lukken.

 

En, volgend jaar is er weer een jaar om andere dromen waar te maken!

 

Ik wens je een geweldig 2017!!

 

 

 

 

Reageer !

Je emailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd*