VOOR WORKING MOMS MET EEN ACTIEF LEVEN
Zo wordt jouw kind een groente eter!

Zo wordt jouw kind een groente eter!

Veel jonge kinderen houden niet van groenten vanwege de bittere smaak. Heeft jouw kind ook moeite met eten van groenten? Pas dan de volgende tips toe, dan wordt het voor jouw kind vast ook gemakkelijker om groente te eten. En misschien gaat hij of zij het dan nog wel lekker vinden ook.

 

Het begint allemaal al in de baarmoeder!

Veel wetenschappers beweren dat de smaak van je kindje zich deels al tussen de dertiende en de zestiende week van de zwangerschap ontwikkelt. Als je dan gevarieerd eet, met veel verschillende soorten groenten, raakt het kindje al enigszins gewend aan de smaak van groenten doordat deze smaak zich in het vruchtwater bevindt. Ook als je kindje borstvoeding krijgt, proeft hij of zij de smaak van de groenten die je inneemt. Zo raakt de kleine al gewend aan de smaak ervan. Erg belangrijk dus om in die periode een uitgebalanceerd voedingspatroon te hanteren. Het liefst bestaande uit koolhydraatarme en natuurlijke voeding.

 

Laat je kind meehelpen bij het klaarmaken van het eten

De meeste kinderen vinden het hartstikke leuk als ze mee mogen helpen in de keuken. Als je hem of haar een tomaat laat snijden, een salade laat mengen of een ander makkelijk klusje laat doen, zal hij zich betrokken voelen bij de maaltijd. En trots op zichzelf zijn om wat hij allemaal al kan. De kans is dan erg groot dat de groenten niet op het bord zullen blijven liggen maar dat ervan gesmuld zal worden!

 

Verwerk de groenten ‘stiekem’ door het eten

Als er een groot stuk broccoli op het bord ligt, vind je kind dat waarschijnlijk niet echt lekker. Verwerk groenten dus door de rest van het eten. Fijngesneden worteltjes door de spaghettisaus. Broccoli, bloemkool of erwten meng je door zelfgemaakte burgers. Wortels of spinazie gaan prima in de blender voor een lekkere smoothie. Als je meer tijd hebt en creatief bent kun je bijvoorbeeld muffins maken met pompoen, courgette of wortel. Deze vallen vaak goed in de smaak bij kinderen.

 

Zet schaaltjes groenten op tafel

Wat bij ons ook goed werkt, zijn kleine schaaltjes met rauwkost op tafel zetten bij de warme maaltijd: komkommer, tomaatjes, paprika reepjes, worteltjes. Het ziet er gezellig uit en de meeste kinderen vinden die groenten erg lekker. Laat ze wel altijd ook de ‘andere’ groente proberen, maar zo krijgen ze in ieder geval wat groente binnen.

 

Bied je kind regelmatig groente aan als gezond tussendoortje

Snij eens een oranje paprika en wat wortels in stukken, doe er een humus dipje bij en zet het op tafel. Bied het je kind aan en neem zelf ook regelmatig een stukje. Kinderen volgen graag het voorbeeld van de ouders, dus zorg ervoor dat dit een gezond voorbeeld is. Het eten van groenten zal je kinderen dan een stuk makkelijker af gaan.
Als je kinderen tussendoor al wat groenten binnenkrijgen is het niet noodzakelijk dat ze bij de avondmaaltijd een grote portie naar binnen werken, dit haalt de druk er een beetje af.

 

Geef eens rauwkost mee naar school

Als je kind rauwkost lekker vindt, geef het dan ook eens mee naar school voor het 10-uurtje in plaats van fruit. Dat is goed voor de variatie en ze hebben dan op de dag al wat groente gegeten. Bij ons vinden ze zoete puntpaprika heel erg lekker, maar ook worteltjes, tomaatjes en komkommer doen het goed.

 

Succes!

En heb je nog andere tips om je kinderen groenten te laten eten, deel ze dan hier of op onze facebookpagina.

 

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen:

Tips om je kind op een gezond gewicht te houden

Zo houd je suiker weg bij je kind!

 

<<